Beste UWV webcareteam, In juli 2013 moest ik op het werk deelnemen aan een experiment waarbij stelselmatig de werkdruk werd verhoogd om te kijken hoe werknemers hogere productie konden halen en op die manier beter werden. Al snel merkte ik dat dit voor mij te belastend was en heb ik hier gesprekken met verschillende leidinggevenden over gevoerd. Ik mocht helaas niet stoppen met het project en ik ben toen door gegaan tot het echt niet meer ging. Eigenlijk ben ik ook deels nog boos hierover op mijn werkgever dat deze het zo ver heeft laten komen. Sinds september 2013 zit ik in de ziektewet ivm overspanning en burnout op het werk. Ik heb 2 weken thuis gezeten en moest daarna weer van de bedrijfsarts gedeeltelijk aan het werk. Daarnaast is door de overspanning mijn reumatische aandoening verergerd en speelt dat nu ook mee bij het herstelproces. Hierbij moet ik aangepast werk doen wat eigenlijk hetzelfde werk is dat ik hiervoor deed, maar zonder dat mijn productie wordt meegeteld (al krijg ik wel vaak opmerkingen dat ik de productie niet haal). Deze situatie is alles behalve optimaal, maar er wordt gezegd dat er geen alternatief is. Ik werk mee, want ik wil ook gewoon graag werken en niet ziek thuis zitten. Sinds maart 2014 werk ik weer mijn volledige contracturen, maar ben ik nog ongeschikt om mijn huidige functie goed uit te voeren (dwz de productie te halen). Het aangepaste werk dat ik doe zorgt nog voor zoveel stress dat ik dit niet nog lang kan volhouden. De bedrijfsarts heeft nu gezegd dat ik naar spoor 1 moet voor een andere functie binnen het bedrijf. Ik moet een test doen en er volgt een onderzoek met een arbeidsdeskundige over een paar weken. De leidinggevenden geven aan dat er weinig kans is dat ik iets anders kan gaan doen binnen het bedrijf. Dit maakt me wat wanhopig want dit houd ik niet lang meer vol. Daarnaast weet ik nu dat ik net zwanger ben en zijn sinds deze week de zwangerschapsklachten in volle hevigheid naar voren gekomen, waardoor ik het op het werk helemaal niet goed meer aan kan. Vooral misselijk, duizeligheid, vermoeidheid en emotioneel waardoor ik slecht tegen weerstand kan (wat een onderdeel is van mijn werk). Hierdoor wil ik mij niet weer ziek melden voor meer uren, omdat ik dan mijn werkgever moet vertellen dat ik zwanger ben en bang ben dat mijn werkgever mij dit aanrekent. - Ben ik verplicht in verband met ziekte mijn zwangerschap al te melden bij de werkgever? -Kan mijn zwangerschap en de zwangerschapskwalen mij worden aangerekend in de zin van dat ik te weinig inspanning heb gedaan om beter te worden of een andere functie te vinden in het re-integratieproces? Ook niet als ik me nu weer voor meer uren ziek zou melden? - Zijn er misschien nog andere tips die UWV mij in deze situatie kan geven? Bij voorbaat dank! Met vriendelijke groet, Niki
Beste Niki, Allereerst gefeliciteerd met je zwangerschap. Vervelend om te lezen dat de re-integratie niet soepel verloopt. Je hebt een aantal vragen over de gevolgen van je zwangerschap voor de verdere re-integratie. - Ben ik verplicht in verband met ziekte mijn zwangerschap al te melden bij de werkgever? Officieel ben je niet verplicht je zwangerschap al te melden bij de werkgever. Voor UWV is alleen relevant dat je het tijdig meldt, opdat je werkgever het verlof voor je kan aanvragen. Op de website van de Rijksoverheid vind je meer informatie over zwangerschap en werk. Daar wordt geadviseerd om het uiterlijk na drie maanden te vertellen. Daarmee geef je de werkgever de gelegenheid om verplichte maatregelen te treffen om jou en je kindje te beschermen tijdens het werk. Bovendien kan je werkgever namens jou een ziektewet-uitkering aanvragen als je vanwege je zwangerschap niet meer (volledig) kunt werken. Hij moet dan uiteraard wel weten dat je ziek bent vanwege je zwangerschap. Verder hoef je geen medische informatie met je werkgever te bespreken; bij twijfel over je belastbaarheid kan hij de arbo-arts inschakelen. -Kan mijn zwangerschap en de zwangerschapskwalen mij worden aangerekend in de zin van dat ik te weinig inspanning heb gedaan om beter te worden of een andere functie te vinden in het re-integratieproces? Mocht je werkgever van mening zijn dat je niet voldoende inspanningen levert, dan kan hij daarover een deskundigenoordeel bij UWV aanvragen. Een arbeidsdeskundige van UWV bekijkt dan welke inspanningen van jou kunnen worden verwacht. Ik raad je wel aan om eerst de gewijzigde belastbaarheid met de bedrijfsarts te bespreken. - Ook niet als ik me nu weer voor meer uren ziek zou melden? Dat zou op zich niets uit moeten maken. Als je je voor meer uren ziek meldt, dan zouden de re-integratieafspraken daarop moeten worden aangepast. Dat zegt niets over de mate van inspanning tijdens die uren. - Zijn er misschien nog andere tips die UWV mij in deze situatie kan geven? De mogelijkheid om een deskundigenoordeel is er niet alleen voor werkgevers, maar ook voor werknemers. Als jij van mening bent dat je werkgever zijn re-integratieverplichtingen niet nakomt, kun je daarover een second opinion aanvragen bij UWV. Actuele informatie over re-integratie bij ziekte en het deskundigenoordeel vind je hier. Voor meer informatie over je rechten als zwangere werkneemster kun je contact opnemen met Informatie Rijksoverheid. Ik wens je een voorspoedige zwangerschap. Met vriendelijke groet, Robert UWV Webcare Team www.uwv.nl/webcare
Bedankt voor het snelle antwoord! Op dit moment ben ik nog niet ziek vanwege zwangerschap, maar ik merk dat het zwaarder wordt. Ik heb in mei een afspraak met de bedrijfsarts en ga het dan eerst met hem bespreken en daarna met mijn leidinggevende.