WW na zwangerschapsverlof

Discussie in 'Stel je vraag aan het UWV webcareteam' gestart door ponny, 24 jan 2015.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. ponny

ponny Lid

10 okt 2014
    21
    0
    0
    NULL
    NULL
    Beste UWV medewerkers,

in mijn zwangerschap ben ik ontslagen. Na mijn zwangerschapsverlof wordt ik daarom werkloos en zal ik een ww uitkering moeten aanvragen. Nu heb ik daarover de enkele vragen.

Mijn ontslagdatum staat nog niet vast, daar ik nog niet bevallen ben en dus de einddatum van het bevallingsverlof nog niet weet. Uitgerekende datum is in april, wanneer ik op die dag zou bevallen is 25 juni de einddatum van het zwangerschapsverlof. Per 1 juli gaan de nieuwe regelingen in omtrent de WW.

- wanneer dien ik de ww-uitkering aan te vragen?
    - wanneer ik het voor 1 juli al weet en dus ook aanvraag, val ik dan in de oude of de nieuwe regels? Oftewel; Hangt dit af van de aanvraag-datum of de ingangsdatum?
    - wanneer ik in de nieuwe regels val en na 6 maanden geen baan heb gevonden wordt alle arbeid als "passend" gezien, is de arbeid passend als je een loon hebt dat gelijk is of hoger aan de ww-uitkering? Als ik er namelijk na 6 maanden nog verder op achteruit ga qua inkomen dien ik daar wel rekening mee te houden.

Alvast bedankt voor jullie reactie!

2. ponny

ponny Lid

10 okt 2014
    21
    0
    0
    NULL
    NULL
    Aanvulling:

- is het misschien beter om 5 weken voor de uitgerekende datum met verlof te gaan? Mocht het babytje dan wat later komen dan heb ik toch nog voor 1 juli ww, en val ik misschien nog in de oude regels? Wanneer de baby dan 2 weken later geboren wordt dan de uitgerekende datum kom ik wel in de nieuwe regels.

3. UWV

UWV VIP lid
    Medewerker

Beste Ponny,

Je hebt vragen over je toekomstige WW-uitkering en het aanvragen daarvan.

Wanneer je op 25 juni werkloos wordt val je onder de “oude” WW-regels. Hiervoor is je eerste werkloosheidsdag bepalend. Het moment van aanvragen is hierbij niet van belang. Je kunt de WW-uitkering aanvragen vanaf 4 weken voor het intreden van je werkloosheid. De aanvraag moet in ieder geval binnen 2 dagen na deze datum bij UWV zijn.

In de “nieuwe” regelgeving staat dat na een half jaar alle werk passend is. Opleidingsniveau, reistijd en hoogte van het salaris (wettelijk minimumloon) is dan niet meer van belang. Daar staat tegen over dat er gekort wordt op inkomsten. Bij een lager salaris zal je WW-uitkering nog kunnen aanvullen.

Je kunt vanaf 6 weken voor je vermoedelijke bevallingsdatum met verlof gaan. Wordt de baby later dan deze datum geboren? Na je bevallingsdatum heb je altijd nog recht op minimaal 10 weken verlof. Het is aan jou om te bepalen vanaf welke datum je met verlof wilt. Je werkgever vraagt dit voor jou aan.

Je geeft niet veel informatie over je reden ontslag. Heb je al overlegd met een arbeidsjurist over de rechtmatigheid van je ontslag? Heb je dit nog niet gedaan dan adviseer ik je dit wel te doen. Je mag bijvoorbeeld binnen een bepaalde periode na je bevallingsverlof niet ontslagen worden.

Actuele informatie over het aanvragen van een WW-uitkering vind je hier.

Ik wens je een voorspoedige zwangerschap.

Met vriendelijke groet,

Ella
    UWV Webcare Team
    www.uwv.nl/webcare

Deel Deze Pagina