Plichten werkgever mbt uitbetaling wazo

Discussie in 'Stel je vraag aan het UWV webcareteam' gestart door Eki, 26 jan 2015.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Eki

Eki Fanatiek lid

20 jan 2012
    2.127
    1
    36
    Hallo,

Ik heb een vraagje over de uitbetaling van de WAZO uitkering.
    Ik vroeg me af of een werkgever verplicht is het dagloon zoals door het uwv vastgesteld, ook daadwerkelijk volledig uit te betalen aan de werknemer. Of is het zo dat het een tegemoetkoming voor de werkgever is en deze er ook voor kan kiezen om anders (minder) uit te betalen?
    Alvast bedankt.

2. UWV

UWV VIP lid
    Medewerker

Beste Eki,

Jij hebt recht op 100% van het bruto-dagloon. Ook als deze wordt betaald aan jouw werkgever.

UWV maakt het geld over aan jouw werkgever begrijp ik? Ben je van mening dat je minder ontvangt dan waar je recht op hebt? Verzoek je werkgever dan om je WAZO-uitkering die hij van UWV ontvangt naar jou over te maken.

Je kunt er ook voor kiezen om de uitkering rechtsreeks naar jou over te laten maken door UWV. Stuur hiervoor een wijzigingsformulier van de Ziektewet.

Houd er wel rekening mee, dat je in dit geval de WAZO-uitkering inclusief vakantiegeld krijgt (in mei volgend jaar dus minder van je werkgever dan waar je denkt recht op te hebben) en er geen pensioenafdracht is tijdens de periode waarin je verlof hebt. Ook krijg je de uitkering wekelijks van UWV zolang je verlof duurt.

Ik wens je nog een goed verlof.

Met vriendelijke groet,

Martijn
    UWV Webcare Team
    www.uwv.nl/webcare

Deel Deze Pagina