Beste webcareteam, Ik ben nu 18 weken zwanger en deels in de ziektewet ivm bekkenklachten en bloedverlies. Volgende week is mijn laatste week op mijn huidige baan en dan loopt mijn contract af. Ik moet het rustiger aan gaan doen van de verloskundige ivm toename van de klachten dus kan niet werken. Nu wilt mijn huidige werkgever mij niet ziek melden bij het UWV aangezien ze eigen risico drager zijn. Maar ik begreep van het UWV dat bij klachten tgv zwangerschap dat geen risico is voor ze en ik gewoon in de ZW van het UWV terecht kom en dat zij dus geen ZW hoeven uit te betalen. Klopt dat? En zo ja kan ik dat ergens zwart op wit vinden? Dit zou voor mij veel stress en tijd schelen aangezien ik me dan eerst moet melden bij de WW en meteen ziek moet melden (begreep ik). Kunnen jullie dit verduidelijken? alvast bedankt,
Beste Moortjes, Je bent ziek door je zwangerschap en vraagt of het kosten voor je werkgever oplevert als jij ziek uit dienst gaat, omdat je werkgever eigenrisicodrager is. Je geeft aan dat je al gedeeltelijk ziek bent gemeld omdat je klachten hebt door je zwangerschap. Je kan niet een deel ziek gemeld zijn en daarnaast WW-uitkering aanvragen. Voor de WW moet je voor alle uren waaruit je werkloos bent geworden beschikbaar zijn voor de arbeidsmarkt. Als je ziek bent is dit niet het geval. Als het goed is heeft je werkgever al bij UWV een Ziektewet-uitkering aangevraagd voor jou. Deze uitkering is al gebaseerd op je volledige salaris. Je werkgever geeft dan door hoeveel je nog wel werkt en UWV kort dat dan op de uitkering. Wanneer je uit dienst gaat hoeft je werkgever dit alleen nog maar als wijziging aan UWV doorgeven. Heeft je werkgever deze aanvraag niet bij UWV gedaan? Dan kan hij/zij dat alsnog doen. Het formulier daarvoor staat op het werkgeversportaal van UWV.nl. Het is inderdaad zo dat bij ziekte door zwangerschap UWV de uitkering betaalt. Dit komt niet voor rekening van de eigenrisicodrager. Actuele informatie over geen eigenrisicodrager kunnen zijn voor werknemers die ziek zijn door zwangerschap/bevalling vinden jij en je werkgever hier. Ik wens je een voorspoedige zwangerschap. Met vriendelijke groet, Ella UWV Webcare Team www.uwv.nl/webcare