Hoogte zwangerschapsuitkering nieuw contract zelfde werkgever in referteperiode

Discussion in 'Stel je vraag aan het UWV webcareteam' started by Elisabeth3, Dec 5, 2016.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. Elisabeth3

Elisabeth3 Nieuw lid

Dec 5, 2016
    2
    0
    0
    NULL
    NULL
    Beste UWV webcareteam,

ik heb een vraag over de berekening van de hoogte van de zwangerschapsuitkering. Op de website van het UWV staat:

"Een zwangerschapsuitkering is 100% van het dagloon. Wij berekenen het dagloon op basis van het sv-loon dat uw werknemer verdiende tijdens het dienstverband waarin haar verlof begon. We kijken daarbij naar een periode van 1 jaar, die eindigt op de laatste dag van de voorlaatste maand of 4 weken voorafgaand aan de dag waarop het zwangerschapsverlof begint. Deze periode noemen we de referteperiode."

Mijn uitgerekende datum is 24 maart. Ik wil graag 6 weken van tevoren met verlof, dat is 10 februari. Per 1 juli 2016 heb ik een min-max jaarcontract (min 16 max 32 uur). Daarvoor had ik bij dezelfde werkgever een 0 uren contract. Wordt er bij de de berekening van de hoogte van de uitkering alleen gekeken naar mijn contract per 1 juli aangezien dat het dienstverband is waarin mijn verlof begint? Of wordt ook het 0 uren contract daarvoor meegenomen tot de periode van 1 jaar terug? In die maanden kreeg ik op het 0 uren contract maar heel weinig uren, de uitkering zou dan dus veel lager zijn dan mijn gemiddelde inkomsten die ik per 1 juli op het nieuwe dienstverband heb. Ik hoop jullie me een duidelijk antwoord kunnen geven hoe in mijn situatie de berekening wordt gemaakt. Dank alvast.

2. UWV

UWV VIP lid
    Staff Member

Beste Elisabeth3,

Ik begrijp dat je meer informatie wil over de bereken periode van het WAZO verlof. Wij kijken naar de gewerkte periode van 1 jaar bij dezelfde werkgever. Dat je een ander contract hebt gekregen maakt voor de berekening niet uit.

Met vriendelijke groet,
    Jeroen
    UWV Webcare Team

3. Elisabeth3

Elisabeth3 Nieuw lid

Dec 5, 2016
    2
    0
    0
    NULL
    NULL
    Beste Jeroen,