Zwangerschapsuitkering aflopen contract

Discussie in 'Stel je vraag aan het UWV webcareteam' gestart door Lara123, 15 sep 2014.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Lara123

Lara123 Actief lid

27 okt 2013
    161
    43
    28
    Noord-Holland
    Hallo,

Ik heb een vraagje, ik ben in november uitgerekend, mijn contract loopt af op 01 november. Krijg ik nu de overige weken waarin ik recht heb op zwangerschapsuitkering 100% van mijn laatst verdiende salaris? Ik werk altijd hetzelfde aantal uren met een vast salaris.
    Ook vroeg ik mij af of mijn recht op ww in november ingaat + dan het aantal maanden waar ik recht op heb of vanaf midden januari wanneer mijn verlof officieel afloopt en dan het aantal maanden ww waar ik recht op heb? Dus november + 6 maanden recht of januari + 6 maanden recht?

Ik heb nog niets officieels gehoord over contract beëindiging trouwens, ik ga volgende week met verlof. Tot wanneer mag mijn werkgever zeggen dat mijn contract wel of niet verlengd wordt?

Hoop dat mijn vragenduidelijk zijn.
    Alvast bedankt voor het lezen.

2. UWV

UWV VIP lid
    Medewerker

Beste Lara123,

Tijdens je zwangerschapsverlof loopt je contract af. Je wilt weten hoe hoog je zwangerschapsuitkering daarna is. Ook wil je weten hoe het zit met recht op WW na je verlof.

De hoogte van je zwangerschapsuitkering is het gemiddelde van je salaris bij je laatste werkgever. Het uitkeringspercentage is 100%. Dit blijft zo wanneer je bij je werkgever uit dienst bent.

Heb je na afloop van je verlof nog geen nieuw werk? Dan kun je een WW-uitkering aanvragen. De WW kan starten op de dag direct na afloop van je zwangerschapsverlof. Je zwangerschapsverlof is dus niet van nadelige invloed op de duur van je WW-recht.

Wanneer je werkgever jou precies moet vertellen of hij je contract verlengt, kan ik je niet zeggen. Dit is iets juridisch. UWV Webcare is niet bevoegd juridisch advies te geven. Ik adviseer je hiervoor contact op te nemen met bijvoorbeeld de vakbond, rechtsbijstand of het juridisch loket (0900-8020).

Actuele informatie over de berekening van je zwangerschapsuitkering vind je hier.

Ik wens je een voorspoedige zwangerschap!

Met vriendelijke groet,

Ellen
    UWV Webcare Team
    www.uwv.nl/webcare

3. Lara123

Lara123 Actief lid

27 okt 2013
    161
    43
    28
    Noord-Holland
    Bedankt voor de informatie!