Hallo, helaas gaan mijn nichtje (N.) en haar vriend (V.) uit elkaar. Ze hebben samen een kindje van bijna 3 en nichtje is nu ruim 20 weken zwanger van de 2e. Ze hebben afgesproken dat V. in hun huidige huurhuis blijft wonen. Hij is ook de hoofdbewoner en heeft anders ook geen plek om heen te gaan. Nichtje kan met kinderen bij haar moeder, mijn tante te terecht voor zolang als nodig is. Dit zou dus ook wel een aardig tijdje zijn. Nu heeft N. geen inkomsten en tante heeft een bijstandsuitkering. We hebben al begrepen dat de uitkering van tante met zo'n 200 euro omhoog gaat en dit een gezinsuitkering word. N heeft hierbij helemaal geen recht op eigen uitkering. Dat is allemaal geen probleem, tante en N komen hier wel uit . Nu hoor ik van verschillende mensen dat V dan verplicht is om alimentatie te betalen. Dit vraagt de DMO automatisch aan. Is dit waar? En is dit dan ook echt verplicht? N wil dit namelijk helemaal niet. Ze zijn op een goede, vriendschappelijke manier uit elkaar gegaan en hebben duidelijke afspraken over de financieele kant gemaakt. Zo gaat V bijdragen aan de kosten waar nodig is. Ze regelen dit dus onderling. N heeft overigens ook de volledige voogdij voor hun kindje en zal dit ook krijgen over hun 2e kindje. Alvast bedankt namens mijn nichtje!
Beste Charity2010, Je vraagt of iemand (N.) recht op alimentatie heeft dan wel of iemand (V.) de plicht heeft om alimentatie te betalen. Alimentatie is een regeling die niet door UWV wordt uitgevoerd. Op deze website van de Rijksoverheid vind je meer informatie over de regels omtrent alimentatie. Met vriendelijke groet, Robert UWV Webcare Team www.uwv.nl/webcare