WW of ZW??

Discussion in 'Stel je vraag aan het UWV webcareteam' started by Suzanne000, Nov 18, 2013.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. Suzanne000

Apr 4, 2013
    17
    0
    0
    NULL
    NULL
    Hallo,

Helaas heb ik me vandaag al vroeg in mijn zwangerschap ziek moeten melden vanwege verschillende klachten.
    Maar 1 ding word me toch niet helemaal duidelijk. Die vrouw van het UWV die ik net aan de telefoon had zei me dat mijn ww-uitkering de eerste 13 weken doorloopt en dat ik bericht zou krijgen van mijn werkcoach over evt. sollicitatieplichten.
    Aangezien ik het niet helemaal begreep ben ik het een en ander op gaan zoeken over ziek door zwangerschap. De volgende tekst kwam ik tegen op het UWV: Bent u ziek als gevolg van uw zwangerschap of bevalling of na een orgaandonatie? Dan stopt uw WW-uitkering op het moment waarop u zich ziek meldt. U krijgt dan direct een Ziektewet-uitkering.

Overal kom ik verschillende antwoorden tegen, dus ik snap het niet meer.
    De komende 13 weken krijg ik dus gewoon mijn ww-uitkering uitbetaald (blijkbaar toch niet direct een ziektewet-uitkering?)? Mijn ww-uitkering loopt dus ook gewoon door wat betreft de duur van 13 weken?

Wat wordt er dan bedoeld met de tekst dat je direct een ZW-uitkering krijgt? pff wat ingewikkeld weer allemaal.
    Misschien dat ik hier wat duidelijkheid in kan krijgen?

2. UWV

UWV VIP lid
    Staff Member

#2 UWV, Nov 18, 2013
    Last edited: Nov 19, 2013
    Beste Suzanne000,

Je geeft aan jezelf ziek te hebben gemeld vanwege je zwangerschap tijdens je WW-uitkering. Je wilt weten of je in dit geval direct recht hebt op een Ziektewet-uitkering.

Normaal gesproken blijft de WW (en de betaling van de WW) de eerste 13 weken doorlopen bij ziekte. Ben je langer dan 13 weken ziek? Dan stopt de WW en heb je mogelijk recht op een Ziektewet-uitkering.

Heb je jezelf ziek gemeld ten gevolge van je zwangerschap? En vindt de verzekeringsarts van UWV ook dat je ziek bent door zwangerschap? Dan heb je recht hebt op een hogere uitkering; namelijk 100% van het dagloon. Omdat de WW geen 100% betaling kan doen (de WW betaalt immers de eerste 2 maanden 75 en vervolgens 70% van het dagloon), worden de betalingen direct door de Ziektewet overgenomen.
    Echter blijft je WW-uitkering nog wel 13 weken doorlopen. Dit merk je als je jezelf weer beter meldt en UWV vraagt je WW-uitkering te heropenen. Tijdens de eerste 13 weken van ziekte verschuift de maximale uitkeringsduur niet. Ben je langer dan deze 13 weken ziek? Dan verschuift de maximale uitkeringsduur van de WW voor de periode die je langer dan 13 weken ziek bent geweest.

Kort samengevat maakt het niet uit door welke oorzaak je ziek bent tijdens WW. Je WW-uitkering zal altijd nog 13 weken doorlopen. Heb je echter recht op een Ziektewet-uitkering wegens zwangerschap? Dan ontvang je vanaf je eerste ziektedag 100% van het dagloon van de Ziektewet.

Uit je verhaal kan ik niet met zekerheid zeggen of je ziekmelding is geregistreerd als ziek of ziek door zwangerschap. Ik adviseer je UWV Telefoon Werknemers (0900-9294) te bellen om dit na te vragen. Wil je dat ik dit voor je nakijk? Stuur dan je telefoonnummer in een privé-bericht. Ik neem dan contact met je op.

Actuele informatie over ziek zijn door zwangerschap tijdens WW vind je hier.

Ik wens je veel beterschap.

Met vriendelijke groet,

Martijn
    UWV Webcare Team
    www.uwv.nl/webcare

3. Suzanne000

Apr 4, 2013
    17
    0
    0
    NULL
    NULL
    Bedankt voor uw reactie. Zo is het al een heel stuk duidelijker!
    Ik heb uitgelegd dat ik zwanger ben en dat hier mijn klachten ook vandaan komen.

De verzekeringsarts zou binnen 48 uur contact opnemen dus ik neem aan dat deze arts beslist of ik ziek door zwangerschap ben of niet. Ik wacht dit telefoontje gewoon af en dan zal het allemaal wel duidelijker worden.

met vriendelijke groet,
    Suzanne

Share This Page