Beste UWV webcareteam, Tot 22 juni jl. had ik recht op WW. Helaas ben ik vanwege zwangerschapsgerelateerde klachten in april in de ziektewet gegaan. Dat is overgegaan in zwangerschapsverlof, dat loopt t/m 13 november. Dan ga ik mijn werk weer hervatten, flexwerk (wat ik ook al deed tijdens mijn ww, met aanvulling). Nu is het zo dat ik met dit werk in november en december wel zekerheid heb qua inkomen, terwijl het in januari en februari vaak wat magertjes is. Ik vroeg me dus af of ik mijn WW per 1 januari kan hervatten (als aanvulling)? (want als het goed is heb ik nog twee maanden recht op WW?) Zo ja, hoe werkt die procedure? Is het nodig om dit aan te geven dat ik dit van plan ben als mijn verlof afloopt? Wanneer moet ik aangeven dat ik het wil hervatten? Daarnaast heb ik nog een vraag over het flexwerk. Stel dat ik geen baan vind met vaste uren, dan blijf ik uiteraard dit werk doen. Op zich prima, maar ik vroeg me af hoe het dan met de ziektewet geregeld is. Ik hoop natuurlijk dat me niets overkomt, maar stel dat ik bijv. een operatie moet ondergaan, heb ik dan recht op een ziekte-uitkering en hoe lang? Alvast bedankt voor uw reactie.
Beste Josie88, Het is inderdaad mogelijk om pas later een herleving van je resterend WW-recht aan te vragen. Je WW-recht verjaart echter na 26 weken, plus perioden waarin je een ziektewet- of WAZO-uitkering had. Je schrijft dat je vanaf april ziek bent. Binnen 26 weken nadat je hersteld bent, kun je dus weer een beroep op je oude WW-uitkering doen. Je hoeft daar in dat geval nu nog niets voor te doen. Pas op het moment dat je minder uren gaat werken, kun je via www.werk.nl een voortzetting van je WW aanvragen. Daar kun je je op dat moment ook inschrijven als werkzoekende. Als oproepkracht heb je evengoed recht op inkomen bij ziekte. Over de periode dat je al bent opgeroepen, moet je werkgever je loon door betalen. Daarna heb je soms recht op loon bij ziekte, soms op een ziektewet-uitkering van UWV. Dat hangt af van je contract. Meer hierover lees je in onze brochure Ik ben oproepkracht. Op onze website vind je actuele informatie over WW en ZW. Met vriendelijke groet, Robert UWV Webcare Team www.uwv.nl/webcare