WW ook over uren ouderschapverlof?

Discussie in 'Zwangerschap en werk' gestart door Ma2Be, 5 jun 2008.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Ma2Be

Ma2Be Bekend lid

13 okt 2006
    994
    0
    0
    Hi
    Het bedrijf waar ik werk, is overgenomen en zit in een reorganisatie. Mijn afdeling (meetings en congressen) komt (denk ik zelf) waarschijnlijk te vervallen omdat ons nieuwe moederbedrijf alles uitbesteedt aan een bureau. We horen nu eigenlijk al nergens meer bij...

Nu ben ik na mijn zwangerschap teruggegaan van een 36 uurs contract (waarbij ik 4 uur per week zorgverlof had ivm ziekte moeder, dus ik werkte 32 uur) naar nu een contractduur van 32 uur, waarbij ik 4 uur ouderschapsverlof opneem omdat mijn meisje pas in september 4 hele dagen op het kdv terecht kan. Dus ik werk nu 28 uur, 70%, 3,5 dag.

Nu vraag ik me af, stel dat mijn functie komt te vervallen, dan moet ik WW aanvragen. Ja, ik kies er niet voor om straks zonder werk te zitten!Maar eigenlijk vind ik het met de kleine meid eventjes helemaal niet erg om een paar maanden thuis te zitten, dus daar wil ik dan wel eventjes van profiteren.

Nou vraag ik me alleen af, wordt WW over je contractduur berekend, of over de uren die je werkt, dus excl het ouderschapsverlof?

Krijg ik dan over 32 of over 28 uur die 70% WW? Kijk, als je het over je volledige contractduur krijgt, ga ik denk ik maar weer mijn contracturen verhogen naar fulltime en maar meer ouderschapsverlof opnemen.

Weet iemand dit?

2. Rosao

Rosao VIP lid

3 nov 2007
    12.893
    1.390
    113
    Ik vermoed dat het over je contracturen is. Je houdt met ouderschapsverlof immers ook bepaalde rechten over de uren waarin je het verlof hebt. En in principe is het gewoon een vorm van onbetaald verlof.
    Maar misschien kun je dit het beste bij het UWV vragen.

Wel naar trouwens.... Kunnen ze niet voor herplaatsing zorgen?

3. Robin77

Robin77 Fanatiek lid

12 apr 2008
    1.194
    1
    0
    Venray
    Volgens mij over je contract uren maar dat zou je even na moeten vragen. Persoonlijk vind ik het niet kunnen dat je hier de WW voor misbruikt, maar dat is ieder voor zich zelf.

4. Rosao

Rosao VIP lid

3 nov 2007
    12.893
    1.390
    113
    Waarom zou TS de ww misbruiken? Als je wordt weggereorganiseerd heb je daar toch recht op?

5. Robin77

Robin77 Fanatiek lid

12 apr 2008
    1.194
    1
    0
    Venray

6. Rosao

Rosao VIP lid

3 nov 2007
    12.893
    1.390
    113
    Dat je het niet erg vindt om thuis te zitten als je gewipt wordt, betekent niet dat je de ww misbruikt. Je hebt er dan nog steeds recht op en daar heb je ook voor betaald.
    Het zou voor mij trouwens wel een ander verhaal worden als mensen bijvoorbeeld bewust hun sollicitaties verknallen oid.

7. Kiki26

Kiki26 Lid

26 feb 2007
    65
    0
    0
    Natuurlijk heeft ze recht op een WW maar momenteel regent het banen en als je echt wil kun je zo weer aan de slag!.

Maargoed het staat iemand natuurlijk wel leuk op je cv als je een paar maanden in de WW hebt gezeten. :confused:

8. Puck70

Puck70 Bekend lid

6 jan 2008
    759
    0
    0
    Dit staat op www.postbus51.nl:

Wat gebeurt er als ik werkloos word tijdens ouderschapsverlof?
    Als u werkloos wordt tijdens uw ouderschapsverlof, stopt uw verlof gelijk.

Werkloosheidswet (WW)
    Het opnemen van ouderschapsverlof heeft geen gevolgen voor uw eventuele WW-uitkering. Uw ouderschapsverlof wordt beschouwd als werktijd
    .

Zoals ik het lees betekent dat dus dat de hoogte van je uitkering in jouw geval gebaseerd wordt op de 32 uur.

En het ouderschapsverlof dat je nog niet hebt opgemaakt kan je volgens mij bij je toekomstige werkgever opnemen.

Ik zou het voor de zekerheid even bij het UWV navragen, dan weet je het zeker.

9. Jeslin79

Jeslin79 Actief lid

24 jan 2008
    386
    0
    0
    Ambtenaar
    Rotterdam
    Vind dit een kort door de bocht opmerking,

Tuurlijk is er werk zat...maar ik ga niet met een rechtenstudie bij de roteb werken bij wijze van spreke...
    Als je een 'leuke baan' op nivo zoekt is het niet zo makkelijk...als jij het nu doet over komen.
    Ik kan het weten...het laatste wat ik wil is maar 70% van me laatstverdiende loon te ontvangen...je bent immers gewend aan een bepaalde levensstandaard en 30% minder inkomen is geen lolletje...

10. Kiki26

Kiki26 Lid

26 feb 2007
    65
    0
    0
    Joh ik kan het ook weten. Ik werk al 9 jaar in de arbeidsbemiddeling en wij bieden een diversiteit aan banen op MB0 en HBO-niveau.

Dus ik ben dus wel degelijk op de hoogte en wordt nogal moe van dit soort profiteurs van de samenleving.

11. Jeslin79

Jeslin79 Actief lid

24 jan 2008
    386
    0
    0
    Ambtenaar
    Rotterdam
    nou geef mij maar jullie site, als je wat te bieden hebt op hbo plus en wo nivo...
    Al is het nog niet aan de orde mijn contract verloopt pas in april 09 , en het kan net zo goed nog verlengd worden...maar je weet maar nooit

tevens ben ik het nog steeds niet met je eens, ik kijk (orienterend) regelmatig naar banen op mijn nivo en sector, maar vind weinig wat ik van toepassing vind op mijn werkervaring..plus een reistijd van meer dan een uur is niet aan mij besteed...

12. Puck70

Puck70 Bekend lid

6 jan 2008
    759
    0
    0
    Tja, dat is wel waar. Als je zoekt op beroep + sector + bepaalde omgeving wordt het vaak wat lastiger ook nog eens iets te vinden dat je aanspreekt.

Ik heb gelukkig een leuke baan, maar ik moet zeggen dat ik stiekem wel eens heb gedacht: "Hmmm, 70% voor drie jaar en dan geen kinderopvang hoeven betalen (daarbij ga ik na de bevalling van full time naar drie dagen per week, dus 60% + twee dagen kdv betalen,), dat klinkt toch niet slecht."
    Maar dat blijven gewoon stiekeme gedachtes. ;)

13. Kiki26

Kiki26 Lid

26 feb 2007
    65
    0
    0
    @Jeslin: helaas zitten we niet in dezelfde regio en natuurlijk is het altijd lastig om iets te vinden wat je voor 100 % aanstaat. Ik weet ook niet in welke richting je iets zoekt natuurlijk maar wat ik wilde aangeven in mijn post is als je echt wilt werken kun je gewoon werken.

Waar ik me bijzonder aan erger is de mentaliteit van de TO, ze schrijft gewoon letterlijk dat ze van de WW gaat profiteren en ik kan me bijzonder storen aan dat soort mensen.

Deel Deze Pagina