Hallo, Ik ben 2,5 jaar werkzaam als gastouder bij een gezin aan huis van 30 uur per week. Nu heb ik net te horen gekregen dat ze het willen stopzetten. Heb ik dan recht op een uitkering? Ik zit nog midden in een scheiding en ben net verhuist naar een huis die ik helemaal heb opgeknapt. Allimentatie krijg ik niet omdat mijn ex ook zijn ontslag heeft gehad. Wat kan ik nu doen? kom ik in aanmerking voor ww of zez uitkering of moet ik de bijstand in?
Beste MSL12, Je vraagt of je recht hebt op een ZEZ- of WW-uitkering omdat je werk als gastouder gaat stoppen. Een ZEZ-uitkering Ik ben zwanger en zelfstandige (ZEZ) - UWV - Voor Particulieren is een zwangerschaps- en bevallingsuitkering voor zelfstandigen die met zwangerschapsverlof gaan. Ben je zwanger en ga je binnenkort met verlof? Dan kun je aanspraak maken op deze uitkering. Om in aanmerking te komen voor een WW-uitkering moet je werkloos zijn geworden uit werk waarbij je hiervoor verzekerd was. Meestal ben je als gastouder werkzaam als zelfstandige. Dit houdt in dat je dan geen recht op WW-uitkering hebt opgebouwd. Heb je op beide bovenstaande uitkeringen geen recht? Dan kun je een aanvraag indienen voor een bijstandsuitkering bij je gemeente. Je vult de aanvraag in op Werk.nl. Meer informatie over de bijstand vind je op de site van jouw gemeente. Actuele informatie over recht op WW-uitkering vind je hier. Ik wens je veel sterkte in deze lastige situatie. Met vriendelijke groet, Ella UWV Webcare Team www.uwv.nl/webcare