Hallo, Ik zat in de ziektewet en ben door mijn zwangerschap op een gegeven moment overgegaan naar de WAZO. Mijn zwangerschapsverlof zit er nu op en nu moet ik weer opnieuw worden gezien door een UWV-arts. In het slechtste geval kan ik niet in de ziektewet blijven en dan zit er niks anders op dan een WW-uitkering aanvragen denk ik. Kan ik die ook met terugwerkende kracht aanvragen? Want mijn zwangerschapsverlof zit er al een paar weken op, maar ik ontvang geen uitkering totdat ik weer opnieuw bij een UWV-arts ben geweest. Alvast bedankt.
Beste Moosey, Je geeft aan dat je WAZO er alweer een paar weken op zit. Binnen 4 weken na ontvangst van je Ziektewet-aanvraag ontvang je een beslissing van UWV. Vindt de verzekeringsarts dat je wel ziek bent, maar niet als gevolg van je zwangerschap/bevalling, dan heb je recht op 70% van het berekende dagloon. Vindt de verzekeringsarts dat je ziek bent ten gevolge van je zwangerschap/bevalling ontvang je 100% van het berekende dagloon. Vindt de verzekeringsarts dat je niet ziek bent? Dan kun je een WW-uitkering met terugwerkende kracht aanvragen. Je schrijft je allereerst in als werkzoekende en vervolgens vraag je de WW-uitkering aan. Dit doe je via werk.nl met behulp van je DigiD code. Actuele informatie over het ontvangen van een WW-uitkering met terugwerkende kracht vind je hier. Ik wens je veel beterschap. Met vriendelijke groet, Martijn UWV Webcare Team www.uwv.nl/webcare