Lieve meiden! Ik zit met een dilemma! Het werk wat ik nu doe, zie ik mezelf geen jaren meer doen. M'n collega's zijn super hoor maar mijn werk is bijna altijd hetzelfde maar er ligt vaak veel druk op mijn schouders. Ik kan werk en privé moeilijk gescheiden houden dus als ik thuis kom na een drukke dag met de bijbehorende verantwoordelijkheid, dan knaagt dit vaak nog uren aan me. Dit resulteert vaak in slecht slapen et cetera. Ik werk nu 32 uur maar wil na de bevalling 24 uur gaan werken. Als het aan mij zou liggen zou ik nog minder gaan werken zodat ik meer bij ons kindje kan zijn maar ik heb dit nooit bespreekbaar gemaakt bij mijn vriend omdat ik er eigenlijk van uit ging dat dit geen optie is. Nou kwam hij vandaag met de volgende opmerking: "Als ik 24 uur (3 dagen) ga werken dan zal de kleine alsnog 1 dag in de week naar KDV moeten omdat wij dan geen oppas hebben. Dit gaat dan per maand 240,- kosten (ik weet je krijgt ook nog wat terug van de BD). Waarom ga je dan niet nog een dag minder werken zodat de kleine niet naar het KDV hoeft?! Ga je wel nog een dag minder verdienen maar het scheelt ook de kosten voor het KDV?!" Ik stond hier een beetje van te kijken want mijn vriend is nogal op het geld. Ik zou het heerlijk vinden om minder te kunnen gaan werken en meer bij mijn kleintje te zijn! Helaas mag je op mijn huidige werk niet minder dan 3 dagen werken... Dus als ik dit wil gaan doen dan moet ik dus ander werk gaan zoeken! Ik zat eerst te denken aan onder andere wat schoonmaakwerk in de avonduren want volgens mij verdient schoonmaakwerk over het algemeen best goed! Mijn huidige basisuurloon bedraagt 10,59. Mijn vraag is dus... Wat zouden jullie doen? Gewoon bij het huidige werk blijven of op zoek gaan naar een andere, misschien iets minder betaalde baan, maar dan wel meer bij de kleine?! Ik wil natuurlijk niet al te veel achteruit gaan op mijn inkomsten?! En waarin kan je nou een aardig centje verdienen met weinig uren en zonder dat je een hoge opleiding nodig hebt?! Wat een verhaal!!! Ik hoop dat jullie het een beetje snappen
Ik zou de letters ff aanpassen, want zoals het nu is kan ik het echt niet lezen Gewoon het standaard-lettertype ff terugzetten
Ik denk dat je zelf het antwoord al geeft. Ik zou lekker ander werk gaan zoeken en thuis blijven bij de kleine.
Ik heb een soortgelijk dillemma gehad bij mijn vorige baas. Alleen ging het bij mij niet om het aantal uren dat ik moest werken per week, maar het aantal uren per dienst. (ik werk in de zorg) Ik moest vaak voor 3/4/6 uurtjes op een dag komen werken met als gevolg dat ik, om aan 18 uur in de week te komen, vaak 5 dagen per week moest werken. Ok, geen hele dag dan, maar het kostte me voor 3 uurtjes werken wel een heel dagdeel kdv of 4 uur oppas (inlcusief reistijd en uitloop). Ik heb dus de beslissing genomen om ander werk te zoeken en tot op de dag van vandaag is dat de beste beslissing geweest die ik ooit hebt gemaakt. Ik werk nu normale dagen en dus maar 2 diensten in de week. Perfect! Ik zeg dus: een andere baan zoeken!
Ik denk inderdaad dat je zelf al goed aangeeft wat je wilt. Ik zeg, stoppen met die hap. Maar ik zou wel zo aso zijn om dat pas na je verlof te doen. Anders kun je fluiten naar je geld in je verlof.
Je zou bijv. ook een tijd ouderschapsverlof op kunnen nemen en kijken hoe het bevalt om 2 dagen te werken.
Ik zat inderdaad ook te denken aan ouderschapsverlof opnemen na je verlof. Dan heb je ook meer tijd om een andere baan te vinden. Maareh, beste advies wat ik kan geven: doe wat jou gelukkig maakt! Je werkt om te leven, niet andersom.
Bedankt voor jullie reacties! Ouderschapsverlof lijkt me geen optie want dat is dan onbetaald verlof toch? Heb me daar nooit zo in verdiept eigenlijk! Ik weet nog steeds niet wat ik moet doen hoor... Aan de ene kant denk ik: ''Kan mij het schelen, ik zoek gewoon wat anders'' maar ja... Op mijn huidige werk heb ik wel een vast contract en als ik ergens anders ga werken kan ik maar zo op straat worden gezet want volgens mij krijg je niet zo snel meer een vast contract. Mijn vriend krijgt als het goed is na de vakantie een loonsverhoging dus die wacht ik ook wel even af. Op zijn werk zijn de lonen 2 jaar bevroren geweest. In die 2 jaar is hij van logistiekmedewerker gepromoveerd tot chef logistiek. Dit is een beetje raar gelopen want eerst vertelde ze hem dat dus de lonen bevroren waren en hij dus geen verhoging zou krijgen. Wij zijn nogal leken wat dat betreft dus geen probleem... Totdat ik zei: ''Maar dat de lonen bevroren zijn okay, maar je moet betaald worden naar je functie''!!! Hier hadden we nooit eerder aan gedacht. Nou heeft hij na de vakantie een gesprek omdat de lonen niet langer bevroren zijn en hij verwacht dan ook nog naar zijn functie betaald te worden. Dit zal een aardige loonsverhoging op moeten brengen neem ik aan... Hij zal ook niet genoegen nemen met een zielige verhoging hoor. Dus we wachten dat ook even af want dat zou ook al een stuk schelen. Jeetje wat een verhaal weer hihi... Maar goed. Kom gerust nog steeds met reacties meiden!
je moet gewoon even goed kijken wat je wil. Het ligt ook een beetje aan hoeveel jullie samen verdienen, wat je terug krijgt van de bd. Soms is het fijner om dan minder te werken, soms ook niet. Verder is ouderschapsverlof onbetaald, dit zijn alleen de uren die je niet werkt. En dat is vaak ook nog gunstig met de bd, want daar krijg je vaak ook nog wat van terug. En of je nou minder gaat werken of eerst ouderschapsverlof opneemt lijkt me dan geen verschil. Ik zelf heb kdv nooit erg gevonden, zij waren er altijd. Opa's en oma's kunnen ook ziek zijn of eens een afspraak hebben. Maar dit is uiteraard persoonlijk. Ander werk zoeken is in deze tijd ook niet zo heel makkelijk. Zeker niet als je zwanger bent. Het kan wel! Zeker maar het zal nog net iets lastiger zijn. Je zegt ook een vast contract te hebben, dat is in deze tijd ook veel waard. Alleen maakt t je gelukkig? Misschien kun je eens gaan orienteren voor andere baantje die je leuk lijken. Ook kijken naar salaris daarbij horend en hoeveel uur je dan zou moeten werken. Een vriendin van me werk 28uur in de supermarkt voor 750 en ik 15uur in de zorg en heb 950. Das een behoorlijk verschil. Alleen zij begint op zn vroegst 8uur en laatst 21uur klaar. TErwijl ik om 7kan beginnen en tot 22uur kan werken. Alles een beetjes afwegen en de voor en nadelen op een rijtje zetten. Als t financieel kan en je zou een andere baan vinden, zou ik er voor gaan. Vind je niet zo snel iets zou ik voorlopig nog even bij je baas blijven.
Ik ben ook altijd zo van: ik heb een vast contract, dus wil geen risico's nemen. Totdat mijn vriend vorig jaar met 7 jaar een vast contract door een bezuiniging gewoon hup-op-kon-hoepelen.... Gelukkig heeft hij snel een veel leukere baan gevonden, maar daardoor besefte ik me wel, dat een vast contract ook niet alles zegt. Als ze van je af willen........ Ik heb het zelf ook niet echt meer naar mijn zin op mijn werk.... ik werk ook in de zorg, loop erg tegen de onregelmatige werktijden aan en de ontzettend-onhandige-roosters die wij hebben. Na mijn bevalling/ verlof ga ik ook verder kijken! Eens in de zoveel tijd is het toch wel lekker om weer met frisse moed ergens anders te starten!
ouderschapsverlof kunnen ze zowieso niet weigeren als je 50% van je contracturen wil gaan werken. Dus nu een contract van 32 uur, dan 16 uur. Voordeel is dat je dan je baan kan houden (handig in deze crisistijd), je pensioenopbouw doorgaat over je hele contracturen en je krijgt ook nog eens 4 euro per uur per opgenomen uur ouderschapsverlof van de belastindienst. Dus in jouw geval al 64 euro per week gratis en voor niks.
Goh!!! we kunnen handjes vasthouden!!! ik snap jouw verhaal erg goed en omdat ik ook in een soort gelijke situatie zit raad ik je aan om een andere baan te zoeken want wat je in het eerste gedeelte schrijft heb ik dus ook en het kan alleen maar erger worden. ik zou sinds vorig jaar al ontslag nemen maar goed dat kwam niet erg goed uit en nu trouwens ook niet maar het is allemaal nou zo erg geworden dat ik nog veel liever op de sociale werkplek stoeltjes verf dan dat ik bij mijn huidige werkgever blijf. collegas zijn ook allemaal lief en super hoor maja het werk is gewoon vreselijk!! en idd ik blijf er ook niet jaren werken. dus ik ben nu opzoek naar iets anders en het intereseert me niet wat voor baan het is zolang ik maar weg ben daar. desnoods even als overbrugging naar een betere baan. ik ga er ook op achteruit met mijn salaris maar zelfs dat kan mij niks schelen. ik werk nu 32 uur en heb besloten 20-24 uur te werken bij mijn volgende baan. jeetje zeg jouw verhaal is echt mijn verhaal!! alleen heeft mijn vriend niet zo een voorstel gedaan. hihiihihh
Ik zou lekker rond gaan kijken naar een andere baan! Even praktisch: wij betalen voor 1 dag per week kdv 283 euro en we krijgen 183 terug van de bd. We verdienen samen iets van 65.000 bruto, niet echt weinig dus. En toch kost het ons maar 100 euro per maand. Het is al lang niet meer zo dat kdv net zoveel kost als een parttime baan oplevert. Daarnaast: je krijgt dus 4 euro per uur van de bd en ouderschapsverlof is lang niet altijd onbetaald. Ik krijg bv 62.5% doorbetaald. Dus als je nog niks anders hebt gevonden zou ik zeker 2 dagen ouderschapsverlof nemen. Succes met je beslissing!