Advies??

Discussie in 'Stel je vraag aan het UWV webcareteam' gestart door Shar079, 28 nov 2013.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Shar079

Shar079 Actief lid

15 jul 2013
    384
    0
    16
    Ik werk als franchise ondernemer voor Juiceplus we
    Rotterdam
    Beste team,

Ik zit sinds twee weken in de volledige ziektewet.
    En mijn werkgever zei op 15 November dat hij een brief gestuurd heeft naar het UWV wegens mijn ziek zijn door zwangerschap en om mij zo ziek te melden.
    In deze twee weken, heb ik geen brief of telefonisch contact gehad met het UWV, waardoor ik vandaag zelf contact gezocht heb met het UWV.
    Bleek dat mijn werkgever mij niet ziek gemeld heeft. En dat het UWV mij als advies gaf, om contact te leggen met de werkgever. En dat ik mij geen zorgen hoefde te maken omdat de werkgever mijn salaris moet doorbetalen.

Ik heb mijn werkgever gebeld. Hij nam niet op, waarna ik later in een sms bericht kreeg, dat de boekhouder hiermee bezig is. En dat ik voor nu 70% uitbetaald krijg. Vinden jullie als team zijnde dit terecht?
    Ik namelijk niet.

Wat betekent dit als mijn werkgever weer mij aan het lijntje probeert te houden, en mij niet ziek zal melden? Ik zit ziek door mijn zwangerschap en niet anders.

Hebben jullie advies?

Groeten,
    Sha

2. UWV

UWV VIP lid
    Medewerker

Beste Sha,

Je bent ziek door je zwangerschap en de werkgever heeft dat nog niet bij UWV gemeld.
    Je wilt weten of het wel klopt dat hij je nu 70% uitbetaalt.

Wanneer UWV vaststelt dat je ziek bent door de zwangerschap, dan gaat UWV betalen en wordt het uitkeringspercentage 100%.
    Of je werkgever je tot die tijd 70% mag betalen, is vastgelegd in je contract of CAO.
    Daar kan ik je dus geen antwoord op geven.

Vind je het niet terecht dat je werkgever 70% betaalt en wil je hierin advies?
    Dan kun je het beste contact opnemen met een jurist.
    Dit is bijvoorbeeld de vakbond, rechtsbijstand of het Juridisch Loket (0900-8020).

Actuele informatie over je inkomen tijdens het ziek zijn vind je hier.

Ik wens je van harte beterschap.

Met vriendelijke groet,

Ellen
    UWV Webcare Team
    www.uwv.nl/webcare

Deel Deze Pagina