Beste Webcareteam van het UWV, ik heb vandaag gehoord dat mijn tijdelijk contact met een maand wordt verlengd. Ik werk nu tot 1 april 2016. Ik ben uitgerekend op 20 mei. Dit betekent dat ik 7 weken voor mijn uitgerekende datum uit dienst ga en geen werk meer heb. Mocht ik er voor kiezen dat ik 6 weken van te voren met bevallingverlof zou gaan, dan betekent dit dat ik voor 1 week WW zou moeten aanvragen. Heeft dit zin? Gevoelsmatig vraag ik voor die 1 week geen WW aan en vraag ik liever direct Wazo aan. Mag dit? Of ben ik verplicht om voor die ene week WW aan te vragen. Zou het handiger en voor mij (voor de hoogte van de Wazo) voordeliger zijn als mijn contract nog 1 week langer doorloopt? Dit kan ik dan aan mijn werkgever vragen. Ik voel me op dit moment erg goed en als het zo doorgaat, dan geef ik de voorkeur om 4 weken van te voren met verlof te gaan. Dat zou betekenen dat ik voor 3 weken een WW zal moeten aanvragen. Geldt dan ook een sollicitatieplicht? Het maakt mij op zich niet uit, alleen vraag ik mij af of het zin heeft om hoogzwanger te solliciteren. Ik hoop dat mijn vragen duidelijk zijn. Zo niet, dan hoor ik het graag. Ik lees graag jullie antwoord op mijn vragen. Groetjes, Suzanne
Beste Suus8276, Je vraagt of het zin heeft om voor één week WW aan te vragen en of dit verplicht is. Het is niet verplicht om WW aan te vragen. We raden je wel aan om de WW aan te vragen met ingang van je eerste werkloosheidsdag, dit is de meest logische weg omdat je op deze manier tijdig meldt dat je werkloos bent geworden. Tijdens je WW periode vraag je vervolgens via Particulieren (Home) - UWV - Voor Particulieren de WAZO aan, tijdens de WAZO wordt je WW dan niet uitbetaald. Mocht je na de WAZO periode nog werkloos zijn dan kun je jouw WW recht weer 'herleven' via www.werk.nl. Het klopt inderdaad dat je tijdens de WW sollicitatieplicht hebt, wanneer je om vrijstelling van sollicitatieplicht vraagt, zal de adviseur werk aangeven of vrijstelling in jouw situatie geldt. We wensen je een voorspoedige zwangerschap toe. Met vriendelijke groet, Marleen UWV Webcare Team