Goedendag, Ik heb een vraag over een combinatie van de ZEZ en de WAZO. Het gaat om het volgende; 1 juli 2015 heb ik mijn eigen bedrijf opgezet. Daarnaast heb ik een nul-urencontract bij een werkgever. Eind juni ben ik uitgerekend, en ik wil dus een zwangerschapsuitkering aanvragen. Op de site van het UWV vind ik hierover het volgende: 'Hoogte van de ZEZ-uitkering Heeft u recht op beide uitkeringen, dan berekenen we het totaalbedrag van de 2 uitkeringen. Is dit totaalbedrag hoger dan uw totale inkomsten? Dan verlagen wij uw ZEZ-uitkering, zodat de 2 totaalbedragen gelijk zijn. Houd er rekening mee dat de ZEZ-uitkering niet hoger is dan het wettelijk bruto minimumloon.' Ik ga nu even een rekenvoorbeeld geven, zou je ajb willen kijken of dit klopt (en of ik het dus goed begrepen heb?) ZEZ-uitkering wordt berekend aan de hand van de winst van 2015. Stel dat dit 5000,- is, dan wordt hier dus een dagloon voor berekend (delen voor 261 oid?). Dit zou dus (ongeveer) 19,16 zijn. Daarnaast heb ik recht op een WAZO. Dit wordt berekend (als ik het goed begrepen heb) aan de hand van 12 maanden voorafgaande het verlof. Stel dat dit 200,- per maand is. Dagloon komt dan neer op ongeveer 10,- (Daarnaast heb ik een WW gekregen heel 2015, maar volgens mij wordt hier niks mee gedaan). Als we nu teruggaan naar het geciteerde stuk tekst van de UWV-site; Als ik het goed begrijp, worden beide bedragen bij elkaar opgeteld. Dit komt neer op een dagloon van (ongeveer) 30,-. Dan zou ik dát bedrag dus krijgen?! Echter (en hier komt het addertje onder het gras); stel dat ik nu NIET in loondienst zou werken en alleen het bedrijf opgericht heb. Dan wordt er gekeken naar de winst en dat zou aangevuld worden tot het minimumloon tijdens mijn verlof. Toch? (ik voldoe aan de urennorm van 1225 uur per jaar). Ik zou dit een hele kromme constructie vinden, dus ik vermoed dat ik iets niet goed begrepen heb. Ik heb geprobeerd het telefonisch te bespreken bij het UWV, maar we kwamen er niet uit, dus ik hoop dat dit verhaal incl. fictieve bedragen het duidelijker maakt. Ik hoor graag van jullie, bij voorbaat dank! Groet, Eva
Beste Eva, Om je een antwoord op je vraag te geven moet één en ander uitgezocht worden. Zodra ik een antwoord heb, kom ik er op terug. Met vriendelijke groet, Ellen UWV Webcare Team
Beste Eva, Naast je eigen bedrijf werk je in loondienst. Je wilt graag weten hoe het met de hoogte van je WAZO- en ZEZ-uitkering zit. We hebben even navraag gedaan omdat de berekening in jouw situatie inderdaad krom zou zijn. Ik heb het volgende antwoord voor je. Als er sprake is van een recht op ZEZ en WAZO dan worden beide uitkeringen naast elkaar worden uitbetaald als: - de klant geen vrijwillig verzekerde is voor de ZW is, en - je daadwerkelijk arbeid verricht als zelfstandige, en - de uitkeringen samen niet meer bedragen dan 100% van het inkomen dat je ontving op de dag voordat de uitkeringen ingaan. Deze regel wordt maximering genoemd. De maximering geldt echter niet als jij (mits je geen vrijwillige verzekering hebt en als je daadwerkelijk arbeid verricht als zelfstandige) aan het urencriterium van 1225 uur voldoet. In dat geval bedraagt de ZEZ-uitkering 100% van het wettelijk minimumloon en daarnaast krijg je ook de volledige WAZO-uitkering. Ik hoop hiermee je vraag te hebben beantwoord. Met vriendelijke groet, Mariël UWV Webcare Team
Wat een complexe situatie he Ik ben in ieder geval blij dat je / jullie met me meegedacht hebben, hartelijk dank ervoor!
Best UWV webcareteam, ik heb nog een aanvullende vraag. Wanneer ik ook tijdens mijn verlof nog inkomsten binnenkrijg uit mijn bedrijf, word ik dan nog gekort oid in mijn WAZO/ZEZ uitkering? Met andere woorden; mijn bedrijf loopt door en de inkomsten ook, heeft dit consequenties voor mij tijdens mijn verlof? Of kan het zijn dan dit achteraf nog verrekend wordt? Groet, Eva
Beste Eva, Je wilt weten of inkomsten van invloed zijn op je zwangerschapsuitkering. Dat is niet het geval. Je kunt bijverdienen zonder dat het van invloed is op je zwangerschapsuitkering. Dit geldt voor zowel de WAZO als de ZEZ. Met vriendelijke groet, Ellen UWV Webcare Team