ouderschapsverlof/hoogte wazo

Discussie in 'Stel je vraag aan het UWV webcareteam' gestart door Onzeker80, 21 jan 2016.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Onzeker80

Onzeker80 Lid

6 dec 2007
    14
    0
    1
    Beste UWV webcareteam,

Ik heb t/m 30 juni 2014 40 uur per week gewerkt.
    Vanaf 1 juli 2014 heb ik 16 uur per week ouderschapsverlof opgenomen en vanaf 1 januari 2015 ben ik naar 32 uur per week gegaan met 8 uur per week ouderschapsverlof. Mijn totale ouderschapsverlof periode is dus net iets meer dan 1,5 jaar (81 weken als ik het goed zie).

Nu heb ik vanaf aanstaande maandag (25-1) zwangerschapsverlof.
    En ik heb begrepen dat als je zwangerschapsverlof aansluitend opneemt aan je ouderschapsverlof, er qua uitkering gekeken wordt, naar de periode voor het ouderschapsverlof.
    Geldt dit ook in mijn situatie of heb ik dan al te lang ouderschapsverlof? Want ik lees namelijk ook een (oud) bericht over maximaal 78 weken en daar zou ik net 3 weken overheen gaan?

Kunt u mij hierover meer vertellen?

Alvast bedankt!

2. UWV

UWV VIP lid
    Medewerker

Beste Onzeker80,

Ik vertel je graag meer over de berekening van de hoogte van de uitkering als je ouderschapsverlof hebt genoten.

Je hebt inderdaad een verouderd bericht gelezen. Hierbij de actuele informatie.
    Op de berekening van de WAZO heeft het ouderschapsverlof geen invloed. Ongeacht hoelang je dit hebt gehad. We berekenen dat over het loon in de twaalf maanden voordat je met verlof gaat. Heb je in deze periode minder loon gehad vanwege onbetaald verlof? Dan kun je dat aangeven op de WAZO-aanvraag. We berekenen de uitkering dan over het loon dat je verdiend zou hebben als je geen verlof zou hebben gehad.

Informatie over de hoogte van de WAZO vind je hier.

Ik wens je een fijn verlof.

Met vriendelijke groet,

Mariƫl
    UWV Webcare Team

3. Onzeker80

Onzeker80 Lid

6 dec 2007
    14
    0
    1
    Beste Mariel,

Bedankt voor de duidelijke reactie!!
    Nog 1 klein vraagje. De werkgever heeft het niet gemeld. Kan ik dit zelf nog op een bepaalde manier doen of moet dit bij de werkgever vandaan komen?

4. UWV

UWV VIP lid
    Medewerker

Dag Onzeker80,

Je geeft aan dat de werkgever het niet heeft gemeld.

Het ouderschapsverlof regel je samen met je werkgever. Het hoeft niet doorgegeven te worden.

Of bedoel je iets anders?

Ik wens je een heel goede zwangerschap.

Met vriendelijke groet,

Peter
    UWV Webcare Team

5. Onzeker80

Onzeker80 Lid

6 dec 2007
    14
    0
    1
    Beste Peter,

nee ik bedoel dat de werkgever niet op de aanvraag wazo heeft gemeld dat ik minder loon heb door ouderschapsverlof. Kan ik dit op een bepaalde manier zelf melden bij het uwv of moet de werkgever dit doen?

6. UWV

UWV VIP lid
    Medewerker

Beste Onzeker80,

Mijn advies om even te bellen met UWV 0900-9294. Geef dan aan mijn collega door dat je het vermoeden hebt dat jouw dagloon van de WAZO verkeerd berekend is omdat er geen rekening is gehouden met ouderschapsverlof. Mijn collega zal dit dan doorgeven aan de behandelaar en indien nodig zal de behandelaar contact met je opnemen.

Met vriendelijke groet,

Martijn
    UWV Webcare Team

Deel Deze Pagina