Onduidelijkheid over ingangsdatum zwangerschapsverlof

Discussie in 'Stel je vraag aan het UWV webcareteam' gestart door Versluis, 19 nov 2012.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Versluis

Versluis Fanatiek lid

10 jul 2011
    1.924
    0
    0
    Filiaalmanager
    Zeeland
    Goedenavond,

Op het moment ben ik 34 weken zwanger en ik ben 29 december uitgerekend.

Ik werk normaal 24 uur per week.
    Per september ben ik 50% de ziektewet ingegaan i.v.m. bekkenproblemen.
    3 Weken geleden is dat 100% geworden, omdat het steeds erger werd en ik niet kon lopen na een half dagje werken.

Normaal gesproken moet je door de ziektemelding 6 weken voor de uitgerekende datum toch met verlof, in mijn geval dus 17 november? Nu heeft mijn werkgever aan het UWV een verzoek voor de uitkering van het verlof aangevraagd, die per 14 (????) november in zou moeten gaan. Hier heeft mijn leidinggevende over gebeld en haar is het volgende verteld:

"Dat hoeft niet veranderd te worden, want we kijken naar de bevallingsdatum en vanaf daar gaan we 6 weken naar voren rekenen."

Dit kan toch helemaal niet? Dat betekent dat, in het geval van 2 weken eerder bevallen, de afgelopen 2 weken ineens al zwangerschapsverlof zijn geweest. En in het geval van 2 weken later bevallen betekent dat dat de komende 2 weken ineens nog ziektewet zijn.

Verlof wordt toch hoe dan ook berekend op basis van de uitgerekende datum?

Ik schrok ook wel van het antwoord van onze P&O afdeling, want in mijn telefonische gesprekken met het UWV kwam ook naar voren dat mijn officiele verlof gewoon de 17e van november zou ingaan en tot die tijd was het ziektewet uitkering.

Graag krijg ik hier een beetje duidelijkheid in van u.

Alvast bedankt.

Met vriendelijke groet,
    Saskia Versluis

2. UWV

UWV VIP lid
    Medewerker

Beste Saskia,

Ik begrijp uit je verhaal dat er verwarring bestaat over de ingangsdatum van je zwangerschapsverlof.

Het klopt dat bij ziekte door zwangerschap vanaf 6 weken voor je uitgerekende datum de ziektedagen als verlofdagen tellen.
    Hierdoor ga je dus eigenlijk 6 weken voor deze datum “verplicht” met verlof.
    Het zwangerschaps- en bevallingsverlof duurt minimaal 16 weken.
    Je bent uitgerekend op 29-12-12.
    Dan tellen vanaf 18-12-12 je ziektedagen als verlofdagen.

Beval je na de uitgerekende datum?
    Dan wordt alleen de einddatum van het verlof door UWV bijgesteld.
    Je hebt namelijk na je bevalling nog recht op minimaal 10 weken bevallingsverlof.
    De ingangsdatum van het verlof blijft ook in deze situatie ongewijzigd.

Actuele informatie over ziek zijn tijdens de 6 tot 4 weken voor de uitgerekende datum vind je hier.

Met vriendelijke groet,

Ella
    UWV Webcare Team
    www.uvw.nl/webcare

3. Versluis

Versluis Fanatiek lid

10 jul 2011
    1.924
    0
    0
    Filiaalmanager
    Zeeland
    Heel erg bedankt voor je antwoord. Dit geeft mij een hoop duidelijkheid. En het bevestigd ook hoe ik dacht dat het was.

Deel Deze Pagina