zwangerschapsuitkering na ww?

Discussion in 'Stel je vraag aan het UWV webcareteam' started by kim777kim, Jan 5, 2014.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. kim777kim

kim777kim Nieuw lid

Jan 11, 2012
    3
    0
    0
    NULL
    NULL
    Beste UWV,

Sinds juli 2013 ben ik werkloos. Ik was werkzaam voor 2,5 dag als invaller in het basisonderwijs. Sinds september heb ik voor 1 dagdeel in de week weer werk gevonden ook op invalbasis. Voor de andere twee dagen die ik voor de zomer ook werkte krijg ik een ww uitkering.

Nu ben ik zwanger en uitgerekend half mei 2014. Dit betekent dat ik half april 2014 met verlof zal zijn. Echter loopt mijn ww uitkering af in de derde week van april 2013, een week nadat mijn verlof begint.

Hoe zal dit gaan met mijn zwangerschapsuitkering? Heb ik hier nog recht op? En moet ik die dan alleen bij het UWV aanvragen of ook bij mijn huidige werkgever waar ik nu invalwerk verricht?

En hoe zit het met de periode na mijn zwangerschapsverlof? Stel dat ik dan nog geen werk heb gevonden voor 2,5 dag per week, heb ik dan nog recht op een uitkering?

Al met al een hoop vragen en onzekerheden. Ik hoop spoedig antwoord van u te ontvangen.

2. UWV

UWV VIP lid
    Staff Member

Beste kim777kim,

Je wilt weten of je recht hebt op een zwangerschapsuitkering en hoe je de aanvraag kunt doen.

- Voor de WW-uitkering kan je zelf telefonisch een zwangerschapsuitkering aanvragen.
    Krijg je een zwangerschapsuitkering, dan wordt de WW-uitkering (tijdelijk) stopgezet.
    - Voor het gedeelte dat je werkzaam bent kan de werkgever een zwangerschapsuitkering aanvragen.
    Actuele informatie over het aanvragen van een zwangerschapsuitkering met een uitkering vind je hier, en met werkgever hier.

Heb je na het verlof nog geen werk?
    Dan kan je om herleving van de WW-uitkering vragen voor de periode waarin je nog recht hebt, in jouw geval een week.
    Daarna kan je eventueel voor een bijstandsuitkering (WWB) in aanmerking komen.

Informatie over het aanvragen en de voorwaarden van een bijstandsuitkering vind je op de site van de Rijksoverheid.

Ik wens je een goede zwangerschap verder.

Met vriendelijke groet,

Yvonne
    UWV Webcare Team
    www.uwv.nl/webcare

Share This Page