Goedenavond, Ik zit met een dilemma. Ik werk momenteel fulltime en mijn man heeft zijn eigen bedrijf. Deze is flink aan het groeien en de combinatie met mijn werk kan gewoonweg niet. Voor de kinderen niet, maar ook voor mij (ons) niet. Ik werk sinds afgelopen januari bij een nieuwe werkgever en loop constant gestressed daar rond. Ik heb aan half jaar contract en denk er over na om te overleggen wat we moeten gaan doen. Mijn werkgever zit er natuurlijk ook niet op te wachten om met een overspannen werknemer te zitten. Hoe zit dat? 1. Als ik zelf aangeef dat ik geen verlenging wil, heb ik dan recht op ww? 2. Als ik er samen met de werkgever achter kom dat verlenging niet verstandig is, heb ik dan recht op ww? 3. En, misschien een stomme vraag, maar hoe weet het UWV wat de reden is dat er geen verlenging is gegeven? Ik hoor graag van jullie.
Beste Hanna, Je hebt een aantal vragen over jouw recht op WW die ik hieronder zal beantwoorden. 1. Als ik zelf aangeef dat ik geen verlenging wil, heb ik dan recht op ww? Meestal heb je in deze situatie geen recht op WW. Je had tenslotte je werk met bijbehorende salaris kunnen behouden maar ziet daar zelf vanaf. Soms kan je toch een WW-uitkering krijgen. Dit is wanneer je ontslag neemt vanwege medische redenen. Dit kan door een UWV-arts beoordeeld worden. Je moet hierbij denken aan een situatie waarbij je ziek wordt door je werk. In jouw situatie komen jouw klachten door de combinatie van jouw baan met het bedrijf van je man. Het is dus zo te lezen niet puur jouw werk waar je ziek van wordt. Daarnaast moet je, om een WW-uitkering te krijgen, volledig beschikbaar zijn voor het aanvaarden van een nieuwe baan voor dezelfde uren. En de vraag is of dat wel kan, want dan blijf je met hetzelfde probleem zitten. De kans zit er dus in dat je op deze grond (ontslag om medische redenen) geen WW-uitkering krijgt. Ik ben echter geen beoordelaar van je WW-uitkering dus kan dit niet met 100% zekerheid zeggen. Dit zal beoordeeld worden op het moment dat je de WW-uitkering hebt aangevraagd. 2. Als ik er samen met de werkgever achter kom dat verlenging niet verstandig is, heb ik dan recht op ww? Buiten ontslag om medische redenen kan de WW-uitkering alleen worden toegekend op het moment dat het initiatief je contract niet te verlengen van je werkgever kwam. Je werkgever moet minimaal een maand voor je contract afloopt schriftelijk aan jou laten weten dat hij je contract niet verlengt. Ook in deze situatie moet je volledig beschikbaar zijn voor de arbeidsmarkt. Als de WW-uitkering eenmaal is toegekend, kan je jezelf eventueel wel voor minder uren beschikbaar stellen voor werk. De WW zal dan alleen nog uitbetalen voor het aantal uren dat je jezelf beschikbaar stelt. 3. En, misschien een stomme vraag, maar hoe weet het UWV wat de reden is dat er geen verlenging is gegeven? Wanneer niet duidelijk is waarom je contract niet verlengd is, kan UWV hier onderzoek naar doen. Bijvoorbeeld door navraag te doen bij jouw werkgever. Actuele informatie over WW en ontslag nemen wegens gezondheidsredenen vind je hier. Actuele informatie over het niet verlengen van een tijdelijk cotract vind je hier. Met vriendelijke groet, Ellen UWV Webcare Team www.uwv.nl/webcare