Berekening van uitkering bij ziekte

Discussion in 'Stel je vraag aan het UWV webcareteam' started by Puck, Oct 22, 2010.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. Puck

Puck Actief lid

Jun 23, 2010
    236
    0
    0
    NULL
    NULL
    Hallo mensen van het UWV,
    Nog weer een vraag van mij. Ik ben sinds een paar weken erg misselijk van de zwangerschap. Nu heb ik dus net een 0-uren contract op oproepbasis bij een nieuwe werkgever gekregen. En volgende week begint mijn inwerkperiode (en mijn proefperiode). Wat gebeurt er als ik komende paar weken nog steeds vreselijk beroerd ben en dus niet kan werken? Hoe zit het dan met de berekening van een ziektewet-uitkering en kan mijn nieuwe werkgever het contract afblazen na de proefperiode?

Groet, Puck

2. UWV

UWV VIP lid
    Staff Member

Beste Puck,

Ik begrijp dat je wilt weten wat er gebeurt als je je tijdens de proefperiode moet ziekmelden bij je nieuwe werkgever. De ziektewetuitkering wordt berekend aan de hand van je inkomen over het jaar voorafgaand aan je eerste ziektedag. De hoogte van een eventuele uitkering is afhankelijk van je totale inkomen over die periode. Als de arts van het UWV beoordeelt dat je inderdaad ziek bent ten gevolge van je zwangerschap dan ontvang je van het berekende dagloon 100%. Oordeelt de arts dat de oorzaak waarvoor je ziekgemeld bent niet door je zwangerschap komt, dan zal in de meeste gevallen je werkgever een loondoorbetalingsplicht hebben. Dit geldt zolang je nog in dienst bent.

De werkgever mag jouw dienstverband tijdens de proefperiode beeïndigen. Hoe jouw werkgever hier in praktijk mee om zal gaan kan ik niet voorspellen. Ben je ziekgemeld als je wordt ontslagen, dan zal je ziek uit dienst gemeld worden bij het UWV.

Actuele informatie over ontslag in de proefperiode vind je in deze brochure.

Ik wens je veel succes in je nieuwe baan.

Vriendelijke groet,

Ella
    UWV Webcare Team

Share This Page