Zez uitkering beginnend zzper

Discussie in 'Stel je vraag aan het UWV webcareteam' gestart door Zwangerezzper, 12 jun 2015.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Zwangerezzper

Zwangerezzper Nieuw lid

12 jun 2015
    3
    0
    0
    NULL
    NULL
    Beste webcareteam,

Begin dit jaar ben ik begonnen als zelfstandige terwijl ik nog in de ziektewet zat. Inmiddels is mijn ziektewetuitkering beëindigd en ga ik ook meer werken als zzper. Ik ben zwanger en in oktober van dit jaar uitgerekend. Daarom wil ik een zez-uitkering aanvragen.

Er wordt vermeld op de website van het uwv dat je een maximale uitkering krijgt als je aan het urencriterium voldoet. Wanneer je nog geen volledig jaar als zzper hebt gewerkt wordt er echter gevraagd om een schatting te maken van je inkomen als zzper tot aan het ingaan van je verlof en wordt er niet gevraagd naar het aantal uren dat je gewerkt hebt als zzper. Dit begrijp ik niet.
    Hoe wordt berekend hoeveel zwangerschapsuitkering je krijgt als je alleen je inkomen kunt opgeven?

Met vriendelijke groet
    Een Zwangere zzper

2. UWV

UWV VIP lid
    Medewerker

Beste Zwangerezzper,

Voor de hoogte van de ZEZ-uitkering wordt gekeken naar de winst of het aantal uren in het jaar vóór het jaar waarin de ZEZ-uitkering wordt uitgekeerd.

Werk je pas (relatief) kort als zelfstandige?
    De hoogte van de ZEZ-uitkering wordt dan niet berekend over de gebruikelijke periode van één jaar.
    UWV gaat dan uit van een kortere periode.
    De winst gedeeld door het aantal gewerkte dagen bepaalt de hoogte van de uitkering.

Op deze manier wordt zoveel mogelijk voorkomen dat je ZEZ-uitkering laag gaat uitvallen.

Met vriendelijke groet,

René
    UWV Webcare Team
    www.uwv.nl/webcare

3. Zwangerezzper

Zwangerezzper Nieuw lid

12 jun 2015
    3
    0
    0
    NULL
    NULL
    Beste Rene,

Bedankt voor je antwoord.
    Ik begrijp dus dat om de hoogte van de zwangerschapsuitkering te berekenen voor een startende ondernemer, er gekeken wordt naar het inkomen gedeeld door het aantal gewerkte uren.
    Op het aanvraagformulier voor de ZEZ wordt echter alleen gevraagd naar het inkomen over de gewerkte maanden tot aan het verlof bij een startende ondernemer.
    Kan ik nu het beste bij de toelichting aangeven wat mijn uurloon is geweest over deze maanden? En is het zinvol om aan te geven hoeveel je verwacht zou hebben te gaan werken dit jaar indien je niet zwanger geworden was?

Met vriendelijke groet,
    Zwangere zzper

4. Zwangerezzper

Zwangerezzper Nieuw lid

12 jun 2015
    3
    0
    0
    NULL
    NULL
    Beste Rene,

Bedankt voor je antwoord.
    Ik begrijp dus dat om de hoogte van de zwangerschapsuitkering te berekenen voor een startende ondernemer, er gekeken wordt naar het inkomen gedeeld door het aantal gewerkte uren.
    Op het aanvraagformulier voor de ZEZ wordt echter alleen gevraagd naar het inkomen over de gewerkte maanden tot aan het verlof bij een startende ondernemer.
    Kan ik nu het beste bij de toelichting aangeven wat mijn uurloon is geweest over deze maanden? En is het zinvol om aan te geven hoeveel je verwacht zou hebben te gaan werken dit jaar indien je niet zwanger geworden was?

Met vriendelijke groet,
    Zwangere zzper

5. UWV

UWV VIP lid
    Medewerker

Beste Zwangerezzper,

Om de hoogte van jouw uitkering te berekenen, delen we je inkomen door het aantal gewerkte dagen. Je mag altijd bij de toelichting vermelden wat je gewerkte dagen zijn geweest.
    Voor de berekening van de uitkering is het niet van belang wat je verwachte inkomsten zouden zijn mocht je niet zwanger zijn geworden.

Maak je geen zorgen, hebben mijn collega’s na je aanvraagformulier te hebben ontvangen nog vragen? Dan krijg je een verzoek om informatie of word je even gebeld door een collega.

Ik wens je een fijne zwangerschap toe.

Met vriendelijke groet,

Mariël
    UWV Webcare Team
    www.uwv.nl/webcare

Deel Deze Pagina