WW-uitkering na ouderschapsverlof

Discussie in 'Stel je vraag aan het UWV webcareteam' gestart door Nettie77, 29 apr 2012.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Nettie77

    Nettie77 Nieuw lid

    14 jul 2010
    4
    0
    0
    NULL
    NULL
    De werkgever van mijn vriend heeft aangegeven hem te willen ontslaan vanwege bedrijfseconomische redenen. Nu dreigt dus de WW, al hopen we natuurlijk dat hij snel een andere baan heeft. We zitten echter met het volgende:

    Mijn vriend neemt vanaf 1 januari 2011 zes uur ouderschapsverlof per week op, bij een arbeidsovereenkomst van 38 uur. Overal staat aangegeven, dat het opnemen van ouderschapsverlof in principe geen gevolgen heeft voor de hoogte van de WW-uitkering, mits de periode van het ouderschapsverlof korter is dan 18 maanden. We kunnen echter nergens vinden wat er daarna gebeurd.

    Met een opzegtermijn van 2 maanden, heeft hij dus precies, maar waarschijnlijk langer dan 18 maanden ouderschapsverlof op het moment dat de WW-uitkering in zal gaan. Hoe wordt de hoogte van de uitkering dan berekend? Mijn vriend is bereid om hierna voor 38 uur werk te zoeken. We zien dan wel weer hoe we e.e.a. op gaan lossen. Wordt dan het loon na aftrek onbetaald verlof als basis genomen, of gaat dit evenredig naargelang de overschrijding van de 18 maanden?

    Alvast bedankt voor jullie reactie.
     
  2. UWV

    UWV VIP lid
    Medewerker

    Beste Netty77,

    We hebben je vraag in behandeling genomen.
    Morgen krijg je van ons antwoord.

    Excuus voor de vertraging.

    Met vriendelijke groet,

    René
    UWV Webcare
    www.uwv.nl/webcare
     
  3. Nettie77

    Nettie77 Nieuw lid

    14 jul 2010
    4
    0
    0
    NULL
    NULL
    Beste René,

    Ik hoop dat jullie mijn vraag niet vergeten zijn.

    Groet Nettie77
     
  4. UWV

    UWV VIP lid
    Medewerker

    Beste Netty77,

    Excuses voor de late reactie. We zijn je vraag niet vergeten, maar zijn nog aan het uitzoeken hoe de WW in dit geval wordt berekend. Je krijgt zo spoedig mogelijk antwoord op je vraag.

    Met vriendelijke groet,

    Robert
    UWV Webcare
    www.uwv.nl/webcare
     
  5. UWV

    UWV VIP lid
    Medewerker

    Beste Netty,

    Bij het vaststellen van een WW-recht wordt aan de hand van het arbeidsverleden de duur, hoogte en omvang vast gesteld.

    Wat betekent dit voor je man?

    Duur
    Deze berekening vindt bij je man op de gebruikelijke manier plaats.
    Via de link hieronder vind je meer informatie.

    Hoogte
    Voor de hoogte van het WW-recht wordt het inkomen van 1 jaar voor de eerste WW-dag genomen.
    Hiervoor wordt het Sociale Verzekeringsloon opgeteld en gedeeld door 261.
    Van het dagloon dat uit deze berekening komt ontvang je de eerste twee maanden 75% en vervolgens voor de restduur 70%.

    Valt het dagloon lager uit door ouderschapsverlof?
    Dan neemt UWV een vergelijkbare periode voor de ingang van het ouderschapsverlof.
    De maximum periode van ouderschapsverlof van 18 maanden is hierop niet van toepassing.

    Omvang
    De omvang van het recht, dus het aantal uren waarvoor je WW-uitkering ontvangt wordt berekend aan de hand van het aantal gewerkte uren.
    Hierbij gaat het om een periode van 26 weken voorafgaand aan het intreden van de werkloosheid.

    Is er meer dan 18 maanden (=78 weken) ouderschapsverlof genoten dan gaat het om de arbeidsuren in de 26 kalenderweken voorafgaande aan de laatste 18 maanden (=78 weken).
    De periode van ouderschapsverlof die in die 26 weken valt, heeft een verlagend effect.

    Voorbeeld

    7 weken extra ouderschapsverlof boven de periode van 18 maanden levert de volgende berekening op.

    - (7weken 32 uur + 19 weken 38 uur): 26 weken = Gemiddeld Aantal Arbeidsuren van 36,38.

    Actuele informatie over de berekening van de duur van een WW-uitkering vind je hier.

    Ik wens je man veel succes bij het solliciteren.

    Met vriendelijke groet,

    Ella
    UWV Webcare Team
    www.uwv.nl/webcare
     
  6. Nettie77

    Nettie77 Nieuw lid

    14 jul 2010
    4
    0
    0
    NULL
    NULL
    Ella,

    Enorm bedankt voor je reactie, hier kunnen we wat mee!

    Groet Nettie
     
  7. Nettie77

    Nettie77 Nieuw lid

    14 jul 2010
    4
    0
    0
    NULL
    NULL
    Beste mensen van het UWV webcare team,

    Naar aanleiding van jullie reactie, heb ik nog de volgende vraag: Stel dat mijn vriend binnenkort het ouderschapsverlof beëindigt en nog 2 maanden fulltime werkt voordat hij ontslagen wordt. Hoe wordt de omvang van het ww-recht dan berekend?

    Alvast bedankt.

    Groet Nettie
     
  8. UWV

    UWV VIP lid
    Medewerker

    Beste Nettie77,

    De berekening van de duur en hoogte van de uitkering blijft dan hetzelfde.
    Voor de hoogte blijft UWV de periode van het ouderschapsverlof uitsluiten.

    De omvang wordt berekend aan de hand van de daadwerkelijke gewerkte uren in de 26 weken voorafgaand aan het intreden van de werkloosheid.

    Is er 2 maand gewerkt zonder verlof?
    Dan tellen deze 2 maanden mee.
    Is de periode daarvoor ouderschapsverlof genoten?
    Dan wordt een maximale periode van 18 maanden ouderschapsverlof uit gesloten.
    UWV kijkt dan naar een vergelijkbare periode voor het verlof zodat er in totaal 26 weken worden beoordeeld.

    Met vriendelijke groet,

    Ella
    UWV Webcare Team
    www.uwv.nl/webcare
     

Deel Deze Pagina