ww uitkering na ouderschapsverlof

Discussie in 'Stel je vraag aan het UWV webcareteam' gestart door vlie, 5 jun 2013.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. vlie

    vlie Nieuw lid

    5 jun 2013
    4
    0
    0
    NULL
    NULL
    Hallo,

    Ik heb altijd 40 uur gewerkt. Na de geboorte van mijn dochter heb ik ouderschaps verlof opgenomen en 14 maanden 22 uur per week gewerkt. Toen mijn ouderschaps verlof afgelopen was werd ik ontslagen.

    Wij hebben vorig jaar al eens op de website van de uwv onderzoek gedaan naar ouderschapsverlof, en hier stond inderdaad aangegeven dat het geen invloed heeft.
    Het leek ons ook logisch, immers anders zou je 70% van het al lagere uren/salaris aantal ontvangen en hiermee financieel je lasten niet kunnen dragen.
    Tijdens de ouderschapsverlof konden we dit tijdelijk wel overbruggen met spaargeld, maar dit is nu op.

    Dus wilde ik voor de zekerheid graag dubbelchecken dat het inderdaad geen invloed heeft op de uitkering en de hoogte daarvan

    kunt u dit aub voor mijn gerustheid bevestigen ?
     
  2. UWV

    UWV VIP lid
    Medewerker

    Beste vlie,

    Je wilt weten of het opnemen van ouderschapsverlof consequentie heeft voor de hoogte van WW dagloon.

    Voor de berekening van het dagloon van de WW, gaat UWV uit van het sociale verzekeringsloon (SV-loon) dat je verdiende in het jaar voordat je werkloos werd. Dit SV-loon vind je terug op je loonstrook. UWV deelt het totale SV-loon door 261 en de uitkomst is je dagloon.

    De uren die je opneemt voor ouderschapsverlof tellen mee als gewerkte uren bij de berekening van de hoogte van je WW-uitkering. Wanneer je langer dan 18 maanden (78 weken) ouderschapsverlof hebt opgenomen kan dit gevolgen hebben voor de hoogte en duur van de uitkering. Je geeft aan 14 maanden ouderschapsverlof te hebben opgenomen. Hierdoor heeft het opnemen van ouderschapsverlof geen verlagend effect op de duur en de hoogte van je WW-uitkering.

    Actuele informatie over de berekening van een WW-uitkering na ouderschapsverlof vind je hier.

    Met vriendelijke groet,

    Martijn
    UWV Webcare Team
    www.uwv.nl/webcare
     
  3. vlie

    vlie Nieuw lid

    5 jun 2013
    4
    0
    0
    NULL
    NULL
    Beste Martijn,

    Bedankt voor je (diplomatieke) antwoord, maar het is me nog onduidelijk; op mijn salarisstrook word de SV loon ook niet genoemd.

    Dus als mijn bruto salaris (gebaseerd op 40 uur) 3500 is, en tijdens ouderschapsverlof (afgelopen 14 maanden) kreeg ik 22 uur betaald (elke maand verschillende bedrag), moet ik dan mijn dagloon zo berekenen:

    45360 (bruto jaarsalaris inc vak.geld) /261= 173.79 eur dagloon)

    klopt dit ?
     
  4. UWV

    UWV VIP lid
    Medewerker

    Beste Vlie,

    Ja, dat klopt. Voor de omvang van je WW-recht wordt gekeken het gemiddels aantal gewerkte uren in de 26 weken voordat je werkloos wordt. Wanneer je in deze periode ouderschapsverlof had, wordt de periode van 26 weken verlengd met maximaal 78 weken, zoals Martijn al aangaf.

    Voor de hoogte van je uitkering wordt niet naar de periode voor het verlof gekeken. Dit zou namelijk een dagloonverlagend effect kunnen hebben (bijvoorbeeld door loonsverhogingen of toeslagen tijdens de verlofperiode). UWV gaat daarom uit van het overeengekomen SV-loon dat hoort bij een dienstbetrekking van (in jouw geval) 40 uur.

    Overigens kun je niet uitgaan van het brutoloon; het brutoloon kan elementen bevatten waarover geen socialeverzekeringspremies zijn afgedragen.

    Actuele informatie vind je hier.


    Met vriendelijke groet,

    Robert
    UWV Webcare Team
    www.uwv.nl/webcare
     
  5. vlie

    vlie Nieuw lid

    5 jun 2013
    4
    0
    0
    NULL
    NULL
    Beste Robert en Martijn,
    Bedankt voor de antwoorden.

    Ik heb een brief gekregen van de UWV, maar mijn dagloon is veel lager dan bovengemaakte berekening.

    Ik heb in "Mijn UWV" gekeken, en zag dat de berekening is gebaseerd op mijn salaris tijdens ouderschapsverlof, dus niet mijn 40-urige salaris. dit maakt dat het wel degelijk grote invloed heeft,
    namelijk ongeveer 1000 eur per maand.

    nu maak ik me toch weer zorgen
    Heel graag jullie reactie
     
  6. UWV

    UWV VIP lid
    Medewerker

    #6 UWV, 10 jun 2013
    Laatst bewerkt: 12 jun 2013
    Beste vlie,

    Je geeft aan inmiddels een toekenningsbrief ontvangen te hebben.

    Ik heb geen inzage in je dossier. Mogelijk dat UWV geen rekening heeft gehouden met je ouderschapsverlof. Ben je het niet eens met de hoogte van het berekende dagloon adviseer ik je contact op te nemen met UWV Telefoon Werknemers (0900-9294).
    Vraag mijn collega of je een toelichting kan krijgen op het berekende dagloon. Je zal dan binnen 24 uur teruggebeld worden door een medewerker die meer weet over de achtergrond van de beslissing.

    Met vriendelijke groet,

    Martijn
    UWV Webcare Team
    www.uwv.nl/webcare
     
  7. vlie

    vlie Nieuw lid

    5 jun 2013
    4
    0
    0
    NULL
    NULL
    Beste Robert en Martijn

    Net met dit nummer gebeld,maar we komen er helemaal niet uit;
    UWV zegt dit sv loon gewoon te hebben ontvangen en alleen hier mee te kunnen werken (welke ongeveer 50% is van het echte salaris vanwege ouderschapsverlof)
    Ze hadden het over leasewagen en bijtelling maar dat hebben wij helemaal niet. Het is gewoon een normal salaris, alleen minder omdat ik oudersch.verlof heb opgenomen, en dat zie je dus gelijk terug in dat sv-loon wat jullie hebben ontvangen (wat volgens jullie dus niet zou moeten)

    Nu zouden we zelf contact met de werkgever moeten zoeken, en zelf een nieuw sv-loon doorgeven, maar ik snap hier echt helemaal niets van.
     
  8. UWV

    UWV VIP lid
    Medewerker

    Beste Vlie,

    Ik kan me voorstellen dat de informatie die je tot nu toe hebt gekregen verwarrend voor je is.
    Om je verder te kunnen helpen wil ik je vragen via een privé bericht je telefoonnummer door te geven zodat ik of een van mijn collega’s je verder kan helpen.

    Met vriendelijke groet,

    Yvonne
    UWV Webcare Team
    www.uwv.nl/webcare
     

Deel Deze Pagina