Zwangerschapsverlof na ziektewet, uitkering?

Discussion in 'Stel je vraag aan het UWV webcareteam' started by sietsie, Jun 11, 2013.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. sietsie

sietsie Bekend lid

Sep 13, 2012
    615
    0
    0
    Voormalig kraamverzorgende, nu VIG-er op een PG af
    Hallo,

Zojuist werd ik gebeld door een medewerker van het UWV ivm mijn ziekmelding. Zoals het er nu naar uit ziet zal ik 100% ziek gemeld blijven tot mijn verlof op 9 juli.

Aan het eind zei de medewerker dat ik een ziektewetuitkering zou krijgen, die daarna over zal gaan in een zwangerschapsuitkering. Is dit dan anders als wanneer ik door zou werken tot mijn verlof, en dan door mijn baas uitbetaald zal worden? Had het hem natuurlijk meteen kunnen vragen, maar ging er eigenlijk pas over nadenken toen ik al had opgehangen.

En zal mijn loon vanaf nu 'kaal' zijn, dus zonder gemiddelde van bijvoorbeeld ORT?

Alvast bedankt! Ik zie soms door de bomen het bos niet meer :).

2. UWV

UWV VIP lid
    Staff Member

#2 UWV, Jun 12, 2013
    Last edited: Jun 12, 2013
    Beste sietsie,

Ik begrijp dat je een werkgever hebt en deze voor jou een Ziektewet-uitkering aangevraagd heeft.
    Daarnaast ga je vanaf 9 juli met zwangerschaps- en bevallingsverlof.

Mijn collega heeft aangegeven dat je recht hebt op een Ziektewet-uitkering. Zolang je in dienst bent van je werkgever, zal UWV meestal de Ziektewet-uitkering en WAZO overmaken naar je werkgever. De werkgever verrekent de uitkering met je salaris. Wanneer je ziek wordt bevonden als gevolg van je zwangerschap ontvang je 100% van het berekende dagloon.

Wanneer je tot je verlof zou werken zou je ook van je werkgever betaald krijgen. Voor jou verandert er dus niets. Onregelmatigheidstoeslag wordt meegenomen in de hoogte van de berekening van het dagloon van zowel de Ziektewet als WAZO. Immers er worden sociale premies en belastingen afgedragen over deze onregelmatigheidstoeslag.

Actuele informatie over ziek zijn rond de zwangerschap vind je hier en de berekening van het dagloon hier.

Ik wens je veel beterschap en een voorspoedige bevalling.

Met vriendelijke groet,

Martijn
    UWV Webcare Team
    www.uwv.nl/webcare

Share This Page