zwangerschap en ontslag

Discussie in 'Stel je vraag aan het UWV webcareteam' gestart door Maria Rosa, 30 aug 2012.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Maria Rosa

Maria Rosa Nieuw lid

30 aug 2012
    1
    0
    0
    NULL
    NULL
    Beste UWV medewerkers,
    Ik zit op dit moment bijna 6 mnd in de ziektewet en heb net ontdekt dat ik zwanger ben. Als alles goed gaat zou ik eind mei uitgerekend zijn. Per 1 januari word ik met nog 25 collega's ontslagen bij mijn werkgever vanwege bezuinigingen. Ik heb tot nu toe 12 jaar gewerkt.
    Mijn vraag is hoelang ik recht heb op ww en of dit verlengd wordt als ik beval en nog geen nieuwe baan heb??
    Hartelijk dank,
    Maria

2. UWV

UWV VIP lid
    Medewerker

Beste Maria,

Je schrijft dat je op dit moment ziek bent. Wat er dan na 1 januari gaat gebeuren, hangt er vanaf of je dan nog ziek bent.

Ben je nog niet hersteld, dan meldt je werkgever je ziek bij UWV. Vanaf dat moment krijg je een ziektewet-uitkering (ZW) van UWV. Deze stopt op het moment dat je hersteld bent of als je niet eerder herstelt, zes weken voor je uitgerekende datum. Vanaf dat moment kom je namelijk in aanmerking voor het zwangerschaps- en bevallingsverlof (WAZO).

Ben je voor 1 januari wel hersteld, dan kun je WW aanvragen. Heb je in de vijf jaar voor de ingangsdatum van je WW ten minste 4 jaren gewerkt? Dan wordt de duur van je WW gebaseerd op je arbeidsverleden. Ieder gewerkt jaar geeft dan recht op één maand WW, met een maximum van 38 maanden.

Ook vanuit de WW heb je recht op WAZO. In dat geval kan deze 6 tot 4 weken voor je uitgerekende datum ingaan – dat mag je zelf kiezen. Je WW wordt dan beëindigd.

Het totale verlof duurt 16 weken. Ben je na afloop van het verlof nog ziek, dan meld je je ziek bij UWV op de eerste dag na het verlof. Ben je na afloop van het verlof nog werkloos, dan vraag je een voortzetting van je WW aan.

Overigens schrijf je dat je ziek bent, en wordt ontslagen. Tijdens ziekte, tijdens zwangerschap en kort na de bevalling mag je meestal niet zomaar ontslagen worden. Je geniet dan namelijk ontslagbescherming. Schakel bij dreigend ontslag daarom altijd juridische hulp in als je ziek en/of zwanger bent!

Op onze website vind je actuele informatie over WW, ZW, WAZO en ontslagbescherming.

Ik wens je een goede zwangerschap.

Met vriendelijke groet,

Robert
    UWV Webcare Team
    www.uwv.nl/webcare

Deel Deze Pagina