Hallo. Ik ben nu 13 weken zwanger en 20 jaar. Mijn contract loopt af in februari en ik heb grote kans dat ze deze niet verlengen. Ik zit namelijk nu in de ziektewet ivm een prenatale depressie en daar zijn ze natuurlijk niet al te blij mee. Mijn vriend en ik gaan komende week verhuizen want we hebben net ons huurcontract voor een jaar getekend. Mijn vragen zijn nu; - mogen ze mijn contract gewoon tijdens zwangerschap niet verlengen? - heb ik recht op een ww/uitkering? - hoe hoog zal deze dan zijn? - kunnen ze mij verplichten om alsnog terug naar scho te gaan tijdens zwangerschap? - wat zijn je rechten als zwangere jonge vrouw en ontslag/ ww Ik zit er echt heel erg mee in de maag want het gaat nu niet alleen meer om mij Wie o wie kan mij een beetje geruststellen???
Beste Anna2014, Allereerst van harte gefeliciteerd met je zwangerschap. Ik zal je vragen een voor een beantwoorden. Mogen ze mijn contract gewoon tijdens zwangerschap niet verlengen? Heb je een tijdelijk contract dat afloopt tijdens je zwangerschap? Dan hoeft je werkgever het contract niet te verlengen. Jouw zwangerschap mag echter niet de reden zijn om het contract niet te verlengen. Loopt je tijdelijk contract af en ben je ziek? Je werkgever zal je dan ziek uit dienst melden bij UWV. Heb ik recht op een WW-uitkering? Je hebt recht op een WW-uitkering als je aan deze voorwaarden voldoet. Ben je ziek op je eerste werkloosheidsdag? Dan heb je geen recht op een WW-uitkering. Je dient namelijk beschikbaar te zijn voor betaald werk. Je hebt dan mogelijk recht op een Ziektewet-uitkering. Hoe hoog zal deze dan zijn? Het dagloon is het loon dat je gemiddeld per dag verdient vanuit het dienstverband waaruit je werkloos wordt. Het gaat om het SV-loon (loon waarover je belasting en sociale premies betaalt) dat je terug kunt vinden op je loonstrook. UWV kijkt daarbij naar een periode van een jaar. Die periode eindigt op de laatste dag van de voorlaatste maand of vier weken voorafgaand aan je eerste werkloosheidsdag. Dit is de referteperiode. UWV deelt vervolgens dit totale SV-loon door 261. De uitkomst is je dagloon. Voor de WW geldt dat je de eerste 2 maanden van je WW-uitkering 75% van het dagloon ontvangt. Voor de resterende duur van je WW-uitkering is dit 70%. Hiervan wordt 8% vakantiegeld gereserveerd. Heb je korter dan een jaar gewerkt? Dan deelt UWV het SV-loon niet door 261, maar door het aantal dagloondagen vanaf het begin van jouw dienstverband tot en met de laatste dag van de referteperiode. Voor het Ziektewet dagloon geldt dezelfde berekening. Echter kijkt UWV dan niet naar je eerste werkloosheidsdag, maar naar je eerste ziektedag. In de Ziektewet ontvang je 70% van het dagloon inclusief vakantiegeld. Kunnen ze mij verplichten om alsnog terug naar school te gaan tijdens zwangerschap? Ik ga er vanuit dat je met 'ze' UWV bedoelt. UWV gaat jou niet verplichten om terug naar school te gaan. Dit is een keuze die je zelf maakt. Wat zijn je rechten als zwangere jonge vrouw en ontslag / ww? In de WW heb je enkele rechten. Zo heb je bijvoorbeeld recht op privacy en kun je iemand meenemen naar een persoonlijk gesprek. Verder heb je naast deze rechten ook plichten. Zo dien je tijdens WW actief te solliciteren naar passend werk en kom je naar afspraken met UWV. Je geeft aan ziek te zijn. Wanneer je ziek uit dienst gaat lees je hier de rechten en plichten met betrekking tot een Ziektewet-uitkering. Ik wens je veel beterschap en succes met verhuizen. Met vriendelijke groet, Martijn UWV Webcare Team www.uwv.nl/webcare