ww-uitkering, zwanger en nu ziek

Discussie in 'Stel je vraag aan het UWV webcareteam' gestart door Dorianne, 2 jun 2011.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Dorianne

Dorianne Fanatiek lid

27 okt 2009
    1.608
    1
    0
    gehandicaptenzorg
    Hallo,

Ik heb momenteel een ww -uitkering. Mijn contract werd na mijin 1ste kindje niet meer verlengd.
    Ik heb nu een 0-uren contract en werk ongeveer 2 dagen per week.
    Mijn zwangerschap nu verloopt niet zo soepel. Als ik mij nu ziek zou melden heb ik dan nog ergens recht op?
    Mijn ziekte-uren worden berekend op het gemiddelde wat ik de afgelopen 3 maanden gewerkt heb.
    En hoe gaat het dan strakss mt mijnn verlof? Heb ik dan ergens recht op als je je van tevoren hebt ziek gemeld?

Groetjes Dorianne

2. UWV

UWV VIP lid
    Medewerker

Beste Dorianne,

Als je ziek bent door je zwangerschap kun je ziek melden bij je werkgever. De werkgever vraagt een Ziektewet-uitkering voor je aan bij UWV. Meestal merk je daar niets van omdat je werkgever je loon doorbetaald. Bij jou kan dat een verandering van de hoogte van de uitkering betekenen. UWV neemt voor deze berekening je inkomen 1 jaar voorafgaand aan je eerste ziektedag en deelt dit door 261. Had je in die periode meerdere werkgevers of periodes met een uitkering dan wordt dat evenredig meegerekend.

Vergeet niet om ook bij je werkcoach en UWV een ziek melding door te geven voor het deel dat je een WW-uitkering ontvangt. Voor dit deel wordt de hoogte van je Ziektewet-uitkering op de zelfde manier berekend. Je gaat dan dus 2 Ziektewet-uitkeringen ontvangen. Als beide door UWV rechtstreeks aan jou betaald worden dan ontvang je gewoon wekelijks 1 betaling. Betaald je werkgever dat deel Ziektewet-uitkering aan je uit dan ontvang je 1 betaling van UWV en 1 van je werkgever.

Als je voor de ingangsdatum van je verlof nog steeds ziek bent zal UWV 6 weken voor je vermoedelijke bevallingsdatum de Ziektewet-uitkering beƫindigen. Vanaf die datum gaat je verlof in. Je dient dit wel zelf 8 weken voor je uitgerekende datum aan te vragen voor het deel dat je vanuit de WW in de Ziektewet bent gegaan. Voor het deel dat je vanuit je dienstverband bent ziek gemeld vraagt de werkgever het verlof voor je aan.

Actuele informatie over Ziek zijn tijdens je zwangerschap vind je hier.

Ik wens je een voorspoedige zwangerschap.

Met vriendelijke groet,

Ella
    UWV Webcare Team
    www.uwv.nl/webcare

Deel Deze Pagina