Ik heb zojuist gebeld met 'UWV telefoon werknemers' om informatie in te winnen over het aanvragen van een zwangerschapsuitkering. Ik moet zeggen dat dit een zeer frustrerende ervaring was. De medewerker snapte mijn situatie volgens mij niet, want ik 'pas niet in één van de hokjes'. Mijn situatie is als volgt: Ik ben invalleerkracht op oproepbasis zonder enig contract. Ik sta wel ingeschreven bij twee invalpools (zeg maar uitzendbureaus voor leerkrachten) maar daarbij ben ik niet in dienst bij deze pools. Zij hebben dus geen verplichtingen naar mij toe, ik heb geen contract bij hun en ze betalen mij ook niet uit. De uitbetaling wordt gedaan door de school waar ik inval of door de stichting waar de school onder valt. Dit kan dus betekenen dat ik in één werkweek, vijf 'werkgevers' heb. Ik ga per 24 januari 2013 met zwangerschapsverlof. Nu werd mij verteld dat mijn werkgever dat voor mij moet aanvragen. Nu is het probleem dat ik geen werkgever heb. Of moet ik wachten tot het laatste moment met de aanvraag, dus 23 januari, en dan hopen dat de school waar ik op dat moment inval, deze aanvraag voor mij op zich wil nemen? (Ook al ben ik daar op dat moment wellicht voor het eerst en meteen ook voor het laatst...?) En wat als die betreffende school zegt: "Ja, maar daar beginnen we niet aan!"? Wat moet ik doen? Hoe kan ik toch op tijd een zwangerschapsuitkering aanvragen? En meteen nog maar twee andere vragen: In de maand voorafgaand aan het verlof is er sprake van twee weken vakantie, waarin ik dus niet kan werken. Is het dan mogelijk om naar de maand er voor te kijken? En wordt er gekeken naar de uitbetaling in een maand, of naar het aantal gewerkte dagen in een maand? Want wat ik in de ene maand werk, wordt (met een beetje geluk) de maand erop uitbetaald... Alvast bedankt voor uw reactie.
Beste Damoontje, Ik laat voor je uitzoeken of het mogelijk is dat je toch op voorhand WAZO kunt aanvragen. Ik verwacht je hier morgen een antwoord op te kunnen geven. Met vriendelijke groet, Robert UWV Webcare Team www.uwv.nl/webcare
Beste Robert, Alvast erg bedankt! Hopelijk krijg ik zo meer duidelijkheid over het hoe en wat. Met vriendelijke groet, Damoontje
Beste Damoontje, Zoals je wellicht weet, krijg je een WAZO-uitkering op basis van een dienstverband. Je hebt op dit moment geen dienstverband bij een werkgever, maar wordt ingehuurd door verschillende stichtingen. In principe heb je dan met ieder van deze stichtingen een tijdelijke overeenkomst. Als je door deze stichtingen een netto-salaris ontvangt, draag je premies af voor werknemersverzekeringen, zoals de WAZO. Je zou dan op basis van ieder dienstverand dat je hebt in de 10 weken voorafgaand aan je (vermoedelijke) bevallingsdatum een aparte aanvraag moeten doen. Normaal gesproken vraag je 8 weken voor je uitgerekende datum verlof aan. Aangezien je dan nog 2 tot 4 weken werkt (afhankelijk van de ingangsdatum van het verlof) kun je over het werk in deze laatste weken pas achteraf verlof aanvragen. Dat wil zeggen, als je in deze periode nog voor nieuwe werkgevers werkt. Als je meerdere dienstverbanden hebt, zul je ook meerdere uitkeringen krijgen. Voor ieder afzonderlijk verlof wordt een aparte dagloonberekening gedaan, op basis van het loon dat je bij die werkgever hebt verdiend. Word je echter als freelancer ingehuurd door de stichtingen? Dan ben je dus niet in dienst als werknemer. Je draagt dan niet automatisch premies af voor werknemersverzekeringen, en krijgt daarom geen WAZO. Als zelfstandige heb je wel recht op een ZEZ-uitkering. Op onze website vind je actuele informatie over WAZO en ZEZ. Ik wens je alvast een fijn verlof. Met vriendelijke groet, Robert UWV Webcare Team www.uwv.nl/webcare