ziekmelden ww/oproepkracht

Discussie in 'Stel je vraag aan het UWV webcareteam' gestart door rebekka84, 10 okt 2014.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. rebekka84

rebekka84 Fanatiek lid

27 jan 2011
    1.930
    184
    63
    Hallo,

Ik zal een heel lang verhaal even kort maken.

Ik kreeg van het uwv een ww uitkering omdat ik per 1 februari werkloos was. In juni ben ik ergens begonnen als oproepkracht met een voorovereenkomst (tot 2 januari 2015). Ik ben 1 juli ziek geworden en heb mij ziekgemeld bij het uwv. Dit is alleen voor het ww gedeelte gebeurd. Werkgever gaf aan dat ik me niet ziek hoefde te melden bij hun.

Doordat ik ineens flink gekort werd op mijn uitkering sinds ik ziek ben kwam ik er na contact met uwv achter dat werkgever mij wel ziek had moeten melden.

Omdat ik in juni 3 weken heb gewerkt wordt er 23,... uur van de 24 uur uitkering per week gekort. Waarom gebeurd dit permanent? Normaal als oproepkracht is dit immers alleen de maand erna. (ik krijg nu maar 3 euro ww per maand)

Er is mij geadviseerd om mij zelf ziek te melden, dit werd afgewezen, vervolgens had ik mijn werkgever zover dat deze contact opname met uwv, is hem verteld dat hij mij niet ziek hoeft te melden.

Conclusie ik zit al 3 maanden zonder inkomen.
    Ik moet nu bezwaar gaan maken, maar wat zijn mijn rechten nou?

Met een voorovereenkomst is het toch de bedoeling dat uwv de ziektewet betaald en niet mijn werkgever?
    En is het normaal dat je permanent gekort word als je 3 weken hebt gewerkt?

Ik heb uwv meerdere keren gesproken, ook mijn werkcoach heeft er werk van gemaakt, maar we krijgen iedere keer een ander antwoord.

Groeten Rebekka

2. UWV

UWV VIP lid
    Medewerker

Beste Rebekka,

Ik begrijp dat er verwarring bestaat over wie jou betaalt gedurende je ziekmelding.

Je hebt een voorovereenkomst met je werkgever gesloten. Dit betekent dat er tijdens elke oproepperiode een tijdelijke arbeidsovereenkomst ontstaat. Wordt je ziek tijdens zo’n arbeidsovereenkomst dan moet je werkgever je tijdens de duur van deze overeenkomst doorbetalen. Word je ziek buiten zo’n periode dan is je werkgever niet verplicht je loon door te betalen.

Staat er in de afwijzing van de aanvraag Ziektewet-uitkering dat je werkgever je moet doorbetalen? Dan is er waarschijnlijk, door meer dan 3 oproepen in een korte periode, een vast dienstverband ontstaan. Meer uitleg hierover kun je vragen aan de medewerker die je de afwijzing stuurde. Deze is bereikbaar via UWV telefoon 0900-9294.

Heb je na deze informatie nog aanvullende vragen of wil je graag dat ik samen met je naar jouw dossier kijk? Stuur dan even in een privébericht je telefoonnummer. Ik neem dan contact met je op.

Actuele informatie over dit onderwerp vind je deze pagina.

Ik wens je van harte beterschap.

Met vriendelijke groet,

Ella
    UWV Webcare Team
    www.uwv.nl/webcare

3. rebekka84

rebekka84 Fanatiek lid

27 jan 2011
    1.930
    184
    63
    Je hebt pb.

4. rebekka84

rebekka84 Fanatiek lid

27 jan 2011
    1.930
    184
    63
    Mijn bezwaar is afgewezen. Ik zou niet verzekerd zijn omdat ik de week voor ik ziek werd heb gewerkt. Ik krijg dus geen cent. Als ik me nu beter meld (wat ik niet ben), heb ik zeker ook geen recht meer op ww?

Ik ben nu ook 10 wk zwanger, dan ook geen recht op verlof etc?

5. UWV

UWV VIP lid
    Medewerker

Beste rebekka84,

Je hebt enkele aanvullende vragen naar aanleiding van het ongegrond verklaren van je bezwaar op de beslissing.

Op basis van de informatie die jij verstrekt kan ik geen helder antwoord formuleren. Het gaat voornamelijk om het stukje dat je niet verzekerd zou zijn in de week voordat je ziek werd.

Wil je dat wij voor je nakijken welke gevolgen de afwijzing op jouw bezwaar voor jou heeft? Ik wil je dan vragen om in een privébericht aan te geven wanneer je bereikbaar bent zodat ik of mijn collega contact met je kan opnemen (op werkdagen tussen 08:00 en 17:00). Jouw telefoonnummer hebben we nog. Is deze in de tussentijd veranderd? Dan ook graag even je telefoonnummer vermelden.

Ik wens je veel sterkte de komende tijd.

Met vriendelijke groet,

Martijn
    UWV Webcare Team
    www.uwv.nl/webcare

Deel Deze Pagina