WW uitkering

Discussie in 'Stel je vraag aan het UWV webcareteam' gestart door Shnnparent, 15 nov 2014.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Shnnparent

Shnnparent Nieuw lid

15 nov 2014
    1
    0
    0
    NULL
    NULL
    Beste,

Ik ben sinds 8-1-2014 werkzaam als zonneconsulent. Nu ben ik 12 juli 2014 met zwangerschapsverlof gegaan en zou ik deze week weer moeten beginnen met werken. Toen ik contact opnam met mijn werkgeefster werd ik gevraagd om op gesprek te komen. Tijdens dit gesprek werd mij verteld dat het de laatste tijd erg rustig is en dat ik daarom niet terug kan komen, omdat de uren die ik zou werken, door haarzelf gewerkt moeten worden ivm het financiële plaatje.

Nu ben ik aan het kijken naar een ww uitkering maar daarin staat vermeld dat je van de 36 weken, 26 weken moet hebben gewerkt. Als ik uitga van 8 januari tot aan wanneer ik met zwangerschapsverlof ben gegaan klopt dit, maar bij het invullen bij het ww formulier zie ik dat jullie uitgaan van de maand maart tot heden. Vanwege mijn zwangerschapsverlof voldoe ik dus niet aan de eisen. Is hier een speciale regeling voor? of heb ik gewoon geen recht op een ww uitkering door mijn zwangerschapsverlof?

Verder stop ik met mijn eigen zaak per 1-12-2014. Deze zaak bestaat al 4 jaar. Ik haalde niet genoeg inkomsten uit de zaak en kon niet meer rondkomen, maar ook hier geld dat ik 3 maaden met zwangerschapsverlof ben geweest? wat moet ik nu doen???

Met vriendelijke groet,

Shannon Parent

2. UWV

UWV VIP lid
    Medewerker

Beste Shannon,

Je geeft aan dat je vanwege je zwangerschapsverlof geen recht op een WW-uitkering hebt. Je wilt graag weten wat je nu moet doen.

Recht op WW
    Het klopt dat je van de 36 weken minstens 26 weken moet hebben gewerkt. Als je in tussentijd met verlof gaat dan worden de weken dat je met verlof bent geweest niet mee geteld.

UWV gaat vanaf 12 juli 2014 36 weken terugtellen, als je daarin 26 weken hebt gewerkt dan heb je recht op WW-uitkering. Je geeft aan dat je bij het invullen van het formulier erachter komt dat je geen recht hebt op WW. Heb je wel aangegeven dat je na je zwangerschapsverlof de aanvraag WW doet?

Ook is het belangrijk dat je als eerste werkloosheidsdag de eerste dag na het einde van je verlof aanhoudt. Ik wil je adviseren nogmaals de aanvraag te doen. Mocht je hiermee problemen ondervinden laat dan je telefoonnummer achter door middel van een privéberichtje. We bellen je even om je mee te helpen.

Eigen bedrijf
    Je geeft aan dat je per 1 december 2014 stopt met je eigen bedrijf.
    Vermeld bij de aanvraag WW dat je momenteel nog gedeeltelijk werkt als zelfstandige. Het aantal uren wat je besteedt aan je bedrijf worden vrijgelaten. Mocht je meer uren gaan werken dan het gemiddelde dan worden deze uren gekort op je WW-uitkering.
    Geef in elk geval binnen 7 dagen na 1 december 2014 door dat je stopt met je eigen bedrijf.

Vanuit deze werkzaamheden bestaat er echter geen recht op WW-uitkering omdat je daarvoor niet wordt gezien als werknemer.
    Heb je vanuit je eigen bedrijf tijdens je verlof wel een ZEZ-uitkering aangevraagd? Hier kun je als zelfstandige recht op hebben. Kijk hier voor de voorwaarden.

Actuele informatie over de voorwaarden van de WW vind je hier.

Ik wens je veel succes.

Met vriendelijke groet,

Mariël
    UWV Webcare Team
    www.uwv.nl/webcare

Deel Deze Pagina