Hier een vraagje over mijn ingewikkeldere situatie. Voor de geboorte van mijn dochtertje werkte ik 32 uur per week. Na mijn bevallingsverlof is mijn contact verlaagd naar 20 uur per week. Daarnaast heb ik t/m 1 febr 2015 8 uur ouderschapsverlof per week. Ik ben momenteel zwanger van ons tweede kindje, ik hoop 25 april 2015 met verlof te gaan. Vanaf februari t/m het begin van mijn verlof neem ik PLB uren op, en werk gemiddeld 14 uur per week. Ik lees hier dat wanneer je ouderschapsverlof hebt gehad in het jaar voor je zwangerschapsverlof, er voor de zwangerschapsuitkering net zo lang teruggekeken wordt naar het salaris van een jaar dat je geen ouderschapsverlof opnam. In mijn geval is dat zo, toen ik nog 32 uur werkte. Hoe zit dat met de zwangerschapsuitkering? Wordt er een deeltijd percentage genomen van toen? Worden salarisverhogingen wel meegenomen? Ik werk onregelmatig, waarover krijg ik dan het gemiddelde van de onregelmatigheidstoeslag? Ik hoop dat u mijn vragen kunt beantwoorden, zodat ik weet waar ik rekening mee moet houden!
Beste Johanne, We zijn je niet vergeten hoor. Om jouw vraag goed en volledig te kunnen beantwoorden, hebben we één en ander voor je nagevraagd. Zodra hier een antwoord op komt, kom ik bij je terug met het antwoord op je vragen. Met vriendelijke groet, Ellen UWV Webcare Team www.uwv.nl/webcare
Beste Johanne, Allereerst gefeliciteerd met je zwangerschap! Ik kan me voorstellen dat je duidelijkheid wilt over de manier waarop UWV de hoogte van je zwangerschapsuitkering berekent. Het lastige is, dat ik dit niet met 100% zekerheid kan zeggen. Wanneer jouw aanvraag ontvangen is, zal aan de hand van jouw persoonlijke situatie worden gekeken welke periode UWV moet gebruiken voor berekenen van de hoogte van je uitkering. Normaal gesproken gebruikt UWV de periode van twaalf kalendermaanden voor de start van je verlof. De voorliggende maand of vier weken (ligt er aan of je werkgever per maand of per week/vier weken betaalde) tellen daarbij niet mee. Was je salaris in die periode lager door onbetaald verlof? Het is niet zo, dat UWV dan standaard de periode voor start van je ouderschapsverlof gebruikt. Er wordt gekeken wat je salaris zou zijn geweest als je geen onbetaald verlof zou hebben gehad. Hoe dit precies gebeurt, kan per situatie verschillen en het zou te ingewikkeld zijn om hier op al die mogelijkheden in te gaan. Maar kort gezegd komt het er op neer dat je ouderschapsverlof niet van nadelige invloed mag zijn. Na het indienen van jouw aanvraag, krijg je binnen vier weken een beslissing waarin de hoogte van je uitkering vermeld wordt. Die brieven kun je inzien via Mijn UWV op uwv.nl. Heb je naar aanleiding van de toekenning nog vragen? Dan kun je altijd bellen voor een toelichting. Op dat moment kan daar een duidelijker antwoord op gegeven worden omdat de berekening dan immers al is gedaan. Met vriendelijke groet, Ellen UWV Webcare Team www.uwv.nl/webcare