WW uitstellen

Discussie in 'Stel je vraag aan het UWV webcareteam' gestart door Lilalo, 19 mei 2015.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Lilalo

Lilalo Nieuw lid

19 mei 2015
    3
    0
    0
    NULL
    NULL
    Hallo,

Sinds een paar weken weet ik dat ik, na 8 jaar bij dezelfde werkgever gewerkt te hebben, boventallig verklaard ben. Inmiddels hebben mijn werkgever en ik een vaststellingsovereenkomst getekend. Per 1 juli ben ik werkloos. Ik ben natuurlijk al druk aan het rondkijken maar het is best lastig in mijn vakgebied.

Ik vroeg me af of ik verplicht per 1 juli ww moet aanvragen of dat dit bijv. ook per september mag? We hebben eind juli/augustus al een vakantie gepland en sowieso liggen de vacatures in de zomer natuurlijk wat meer stil. Dus is het mogelijk dat ik per september ww aanvraag (ik weet dat ik minimaal een maand voor die datum moet aanvragen) en dat dan ook mijn sollicitatieplicht begint?

Alvast bedankt voor het antwoord!

2. UWV

UWV VIP lid
    Medewerker

Beste Lilalo,

Je ben per 1 juli boventallig verklaard en wilt weten of je de uitkering ook later kan aanvragen en laten in gaan.

Het later aanvragen van de WW-uitkering is niet verstandig.
    Dit heeft namelijk gevolgen voor de hoogte en omvang van je WW-uitkering.
    Voor de hoogte van de uitkering wordt namelijk het gemiddelde genomen dat je verdiende in het jaar voordat de werkloosheid begon.
    Daarnaast wordt voor het aantal uren WW gekeken naar het gemiddeld aantal gewerkte uren in de 26 kalenderweken voordat je werkloos wordt.

Mijn advies vraag de uitkering aan per 1 juli.
    Op die manier kan UWV je WW-uitkering vaststellen ( zonder nadelige gevolgen voor de hoogte van de uitkering )

Nadat UWV je WW-uitkering heeft toegekend zijn er dan twee mogelijkheden:

1. Stel je niet beschikbaar voor de arbeidsmarkt. Je uitkering wordt dan beëindigd. De uitkering kan dan (later) weer worden hervat als je binnen 6 maanden na deze beëindiging wel weer beschikbaar bent.
    2. Geef de periode dat je met vakantie gaat door. Je krijgt dan geen WW-uitkering doorbetaald over de periode dat je langer op vakantie gaat dan het aantal vakantiedagen waar je recht op hebt.

Succes met solliciteren en het vinden van een nieuwe baan.

Met vriendelijke groet,

René
    UWV Webcare Team
    Webcare - UWV - Over UWV

3. Lilalo

Lilalo Nieuw lid

19 mei 2015
    3
    0
    0
    NULL
    NULL
    Beste René,

Bedankt voor je duidelijke antwoord. Ik zal dus inderdaad per 1 juli WW gaan aanvragen.

Ik heb nog een aanvullende vraag over mogelijkheid 1 nadat het UWV de uitkering heeft toegekend. Hoe gaat dat in zijn werk? Zou ik dan dus mijn uitkering kunnen opzeggen en deze per september kunnen hervatten? Of is het veel ingewikkelder en niet aan te raden? En heeft dit verder geen gevolgen?

Ik hoop natuurlijk zo snel mogelijk weer werk te vinden. Ik ben alleen even benieuwd naar de mogelijkheden mocht het wat minder vlot lopen.

4. UWV

UWV VIP lid
    Medewerker

Beste Lilalo,

Je hebt nog een aantal vragen over het antwoord dat je van mijn collega René kreeg.

Hoe gaat het precies in zijn werk als ik ervoor kies om me na toekenning van de WW-uitkering tijdelijk niet beschikbaar te stellen voor de arbeidsmarkt zodat de uitkering beëindigd zal worden.
    Als je bij stopzetting van de WW-uitkering duidelijk aangeeft dat je niet langer beschikbaar bent voor de arbeidsmarkt dan zal je WW-uitkering stop worden gezet. Je kan dit aangeven via het wijzigingsformulier WW.

Zou ik de uitkering kunnen opzeggen en deze per september kunnen hervatten?
    Als je de herleving binnen 6 maanden aanvraagt (dit zou in jouw situatie het geval zijn) dan kan de uitkering hervat worden en schuift de einddatum van de WW-uitkering op.
    De WW-uitkering en de eventuele herleving vraag je aan op Werk.nl. Je schrijft je in als werkzoekende en vraagt de WW-uitkering aan.

Dit is alles wat je hoeft te doen. Voldoe je aan de voorwaarden, dan heeft dit verder geen gevolgen.

Actuele informatie over het aanvragen van een WW-uitkering vind je hier.

Ik wens je veel succes bij het vinden van een nieuwe baan.

Met vriendelijke groet,

Yvonne
    UWV Webcare Team
    www.uwv.nl/webcare

5. Lilalo

Lilalo Nieuw lid

19 mei 2015
    3
    0
    0
    NULL
    NULL