Ik ben momenteel 25 weken zwanger Ik zit vanaf maart in de ziektewet en in maart liep mijn contract ook af. Deze is niet verlengd. Ik ontvang nu een ziektewet uitkering van uwv. Nu heb ik daar de volgende vragen over: 1. Wordt mijn ziektewet uitkering vanzelf omgezet in een zwangerschapsuitkering of moet ik dit zelf regelen ? 2. Nu is mijn contract niet verlengd hoe gaat het in ze werk na mijn bevalling ? 3.Ben ik verplicht weer te gaan werken als mijn partner werkt nadat ik ziektewetuitkering heb ontvangen of als ik zeg nee ik ga geen werk zoeken en voor me kind zorgen ? Hoe zit het dan ?
Beste Augustus15, Je heb een aantal vragen over je Ziektewet-uitkering en je (aankomende) Zwangerschaps-uitkering. Wordt mijn Ziektewet-uitkering vanzelf omgezet in een zwangerschapsuitkering of moet ik dit zelf regelen ? De Zwangerschaps-uitkering moet je zelf maximaal 4 weken en uiterlijk 2 weken voor je 1e verlofdag aanvragen. Hiervoor kun je telefonisch contact opnemen met UWV, 0900-9294. Nu is mijn contract niet verlengd hoe gaat het in zijn werk na mijn bevalling ? Ben je na je verlof niet langer ziek? Je kunt dan zelf een Werkloosheids-uitkering (WW) aanvragen ( vanaf 1 maand voor, tot uiterlijk 1 week na je 1e werkloosheidsdag ) Ben je na je zwangerschapsverlof nog ziek? Je kunt je dan de eerste dag na je verlof telefonisch contact opnemen met UWV, 0900-9294 om je opnieuw ziek te melden. Ben ik verplicht weer te gaan werken als mijn partner werkt nadat ik ziektewetuitkering heb ontvangen of als ik zeg nee ik ga geen werk zoeken en voor me kind zorgen ? Hoe zit het dan ? Je hoeft niet te werken zolang dit vanwege je gezondheid niet mogelijk is. Er wordt echter wel verwacht dat je tijdens je Ziektewet-uitkering meewerkt aan re-integratie. Doe je dit niet dan kan dit gevolgen hebben voor je ziektewetuitkering. Ben je niet langer ziek en kies je er zelf voor om niet langer beschikbaar te zijn voor de arbeidsmarkt omdat je voor je kind wilt zorgen? Hou er dan wel rekening mee dat je niet in aanmerking kunt komen voor een WW-uitkering. Ik wens je een voorspoedige zwangerschap en sterkte met je gezondheid. Met vriendelijke groet, René UWV Webcare Team Webcare - UWV - Over UWV
ok dus ik moet voor 4 weken voor mijn uitgerekende datum zelf me Zwangerschaps-uitkering regelen ? dat wordt niet uitzicht zelf gedaan aangezien ik nu een ziektewet uitkering heb aangezien u zegt uiterlijk 2 weken voor me 1e verlofdag maar ik zit al in de ziektewet momenteel. En als mijn zwangerschapsuitkering beëindigt en ik beslis zelf om niet meer te gaan werken maar voor me kind te zorgen heb ik dus geen recht op een ww uitkering aangezien mijn partner werkt? en hoef ik dus na mijn zwangerschapsuitkering niks te doen?
Beste Augustus15, Ik zie dat je nog een aantal vervolgvragen hebt. Je zwangerschaps- en bevallingsverlof (WAZO) moet je inderdaad zelf aanvragen. Dat moet niet vier weken voor je uitgerekende datum, maar vier weken voor je eerste verlofdag. Je gaat zes weken voor je uitgerekende datum met verlof, dus je moet op zijn vroegst tien en uiterlijk acht weken voor je uitgerekende datum het verlof aanvragen. Dat kan telefonisch via 0900-9294. Na je verlof kun je alleen WW krijgen, als je ook beschikbaar bent voor werk. UWV verwacht dat je actief naar werk solliciteert en passend werk accepteert. Ben je niet beschikbaar voor werk, omdat je voor je kindje wilt zorgen? Dan is dat een keuze, maar het gevolg van je keuze is dat je geen recht op WW hebt. Dat je partner werkt is niet relevant; ook als je partner werkt kun je WW krijgen. Op onze website vind je actuele informatie over de WAZO en de WW. Met vriendelijke groet, Robert UWV Webcare Team Webcare - UWV - Over UWV