Geachte heer/mevrouw, Ik ben na mijn zwangerschapsverlof begonnen bij mijn huidige werkgever. Ik werk vier dagen en reis 2,5 uur per dag. Ik heb een jaarcontract. Inmiddels breken de dagen mij op. Ik zie mijn zoontje helemaal niet en ben volledig uit balans. Mede hierdoor (er spelen ook andere zaken) is er bij mij door een psychcoloog een burnout geconstateerd. Ik heb dit echter nog niet aangegeven bij mijn huidige werkgever. Wel heb ik gevraagd of ik drie dagen kan werken, maar dat is niet mogelijk. Eventueel 3 om 4. Het jaarcontract loopt 1 januari a.s. af Nu ben ik via via benaderd voor een vacature bij mij om de hoek voor 3 dagen, tijdelijk voor een half jaar, met een kleine kans dat ik kan blijven. Kan ik hierop solliciteren of verspeel ik door dat te doen mijn kans op een eventuele ww-uitkering (ik hoorde laatst zoiets?) als ik niet kan blijven en geen nieuwe baan heb kunnen vinden? Ik hoor graag van jullie. Dank alvast voor het antwoorden. Groeten, Katrina
Beste Katrina, Je hebt een jaarcontract en wilt weten of je op een tijdelijke functie kunt solliciteren zonder de kans op een eventuele WW-uitkering te verspelen. Om recht op een WW-uitkering te behouden mag je niet verwijtbaar werkloos zijn. Het hangt van de situatie rond het einde van het dienstverband af of je bij opzegging van een contract verwijtbaar werkloos bent. Zeg je een vaste baan op voor een tijdelijk contract en word je daarna binnen een half jaar werkloos? Dan ziet UWV je werkloosheid mogelijk als door eigen schuld. Dit betekent dat je meestal geen WW-uitkering kunt krijgen. Heb je na het ontslag nemen langer dan 26 weken gewerkt? Dan wordt er niet meer naar het einde van dat dienstverband gekeken. Kun je de werkzaamheden bij je huidige werkgever niet volhouden? Dan adviseer ik om dit met de werkgever of diens arbodienst te bespreken. Wellicht kan de arboarts een advies geven waar jij en je werkgever verder mee kunnen. Actuele informatie over verwijtbare werkloosheid bij opzegging van een vast dienstverband vind je hier. Ik wens je heel veel sterkte. Met vriendelijke groet, Doménique www.uwv.nl/webcare
Beste Domenique, Dank voor je reactie! Ik begrijp het niet helemaal. Als ik mijn jaarcontract opzeg en deze inruil voor een tijdelijke baan die een half jaar duurt, dan zit ik binnen het half jaar mocht ik aan het einde van het aflopen van het halfjaarcontract geen nieuwe baan hebben toch? Ik heb na het aflopen van het halfjaarcontract dan toch recht op ww?
Beste Katrina, Het is inderdaad zo dat als je een half jaar contract volledig uitdient, nu ontslag nemen geen invloed meer heeft op het recht op WW-uitkering. Kortom voldoe je dan ook aan de overige voorwaarden? Dan krijg je een WW-uitkering toegekend. Actuele informatie over de voorwaarden voor een WW-uitkering vind je hier. met vriendelijke groet, Ella UWV Webcare Team www.uvw.nl/webcare