Hallo UWV webcareteam, Vanaf omstreeks november 2011 ontvang ik de ziektewet uitkering. Nu ben ik 31 weken zwanger en moet ik dus mijn wazo aanvragen. Mijn vragen zijn: Hoe wordt mijn wazo berekend? ziektewet is toch 75%, wazo 100%? Is het dan 100% van de ZW? berekend van de afgelopen periode? Gaat de ZW gelijk weer lopen na het verlof? of moet je dan contact opnemen met het uwv? Ik moet namelijk eerst de ZW periode doorlopen voordat mijn vroegere Wajong weer gaat lopen. Mvg, c0rr
Beste c0rr, De ziektewet-uitkering (ZW) is 70% van het ZW-dagloon. Dat is wat je gemiddeld per werkdag hebt verdiend in de 12 maanden voordat je ziek werd. Bij de WAZO is het dagloon wat je gemiddeld per werkdag verdiende in de laatste kalendermaand voordat het verlof ingaat. Word je per week of per vier weken betaald? Dan gaat het om de laatste vierwekelijkse loonaangifte voorafgaand aan het verlof. De WAZO-uitkering is 100% van dit dagloon. Wanneer het loon in deze periode lager is door ziekte, wordt de uitkering gebaseerd op de laatste loonaangifte voordat je ziek werd. Dit is bij jou waarschijnlijk het geval is vanwege je ziektewet-uitkering. De ZW gaat niet automatisch door na het verlof. Als je na afloop van het verlof nog niet in staat bent te werken, moet je jezelf telefonisch ziek melden. Zodra we je WAZO-aanvraag hebben beoordeeld, krijg je een schriftelijke beslissing thuisgestuurd. Hierin staat de einddatum van het verlof, en ook hoe en wanneer je je kunt ziek melden. Actuele informatie over de berekening van de WAZO vind je hier. Ik wens je alvast een goed verlof. Met vriendelijke groet, Robert UWV Webcare Team www.uwv.nl/webcare