Hallo, Ik weet sinds gisteren dat ik zwanger ben. Nu ben ik werkzaam als begeleider binnen de intensieve jeugdzorg. Hoer heb ik op wekelijkse basis te maken met agressie en fysiek geweld. Bovendien ben ik momenteel al erg vermoeid en heb ik te maken met onregelmatige diensten. Ik wil geen enkel risico nemen, maar kan het me ook niet veroorloven om te stoppen. Hebben jullie misschien tips? Groetjes Sayenna
Beste Sayenna, Allereerst gefeliciteerd met je zwangerschap! Er zijn twee dingen die je parten spelen bij het uitvoeren van je werk: agressie en vermoeidheid. Ik raad je aan om de agressie bij je werkgever aan te kaarten. Hij is verantwoordelijk voor jouw veiligheid op het werk. Wellicht dat dit in jouw werk een 'normaal' aspect is, maar bij zwangerschap gelden bijzondere regels. Je werkgever is namelijk verplicht je werk zo te organiseren dat het geen schadelijke gevolgen heeft voor jou en je ongeboren kind. Je schrijft dat je net gisteren hebt ondekt dat je zwanger bent. Wellicht was je nog niet van plan was je werkgever hier nu al over te informeren, maar gezien het bovenstaande is het misschien toch verstandig. Daarnaast geef je aan dat je last van vermoeidheid hebt. Ik weet niet of dit het gevolg is van je zwangerschap of van de onregelmatige diensten, of een combinatie van beide. Als zwangere werkneemster heb je recht op aanpassing van de werk- en rusttijden. Zo heb je tijdens je zwangerschap en tot zes maanden na de bevalling recht op regelmatige arbeids- en rusttijden, en mag je geen overwerk of nachtdiensten doen. Mogelijk kun je met deze aanpassingen blijven werken. Lukt dat niet, dan overleg je met je werkgever of de bedrijfsarts of je je ziek moet melden. Indien de reden dat je niet (volledig) kunt werken een gevolg is van je zwangerschap, kan je werkgever een ziektewetuitkering voor je aanvragen. UWV vergoedt dan het volledige loon bij ziekte aan je werkgever. Op de website van de Rijksoverheid vind je meer informatie over je rechten als zwangere werkneemster (Arbowet en Arbeidstijdenwet). Actuele informatie over ziekte tijdens zwangerschap vind je hier. Ik wens je een goede zwangerschap. Met vriendelijke groet, Robert UWV Webcare Team www.uwv.nl/webcare