Goedemiddag, Ik heb vanmiddag te horen gekregen dat mijn functie komt te vervallen en dat er een ontslagvergunning vanwege economische redenen is aangevraagd. Ik heb altijd gedacht en gelezen dat ouderschapsverlof geen invloed heeft op de hoogte van de ww-uitkering. Maar nu blijkt dat wel het geval te zijn als je meer dan 78 weken ouderschapsverlof hebt opgenomen. Nu is dat bij mij het geval. Ik heb inmiddels 103 weken 8 uur in de week opgenomen. Verder ben ik net 6 weken terug van zwangerschapsverlof. In die periode heb ik mijn ouderschapsverlof tijdelijk stopgezet. Maw ik van 2 mei t/m 21 augustus fulltime gewerkt en salaris ontvangen. Nu heb ik de mogelijkheid om mijn verlof stop te zetten en weer fulltime te gaan werken. Is dit verstandig als het om de hoogte van mijn uitkering gaat?
Beste Kanelly, Wat vervelend dat je dreigt je baan te verliezen. Hoogte WW De hoogte van je WW-uitkering wordt vastgesteld aan de hand van het inkomen dat je in één jaar voorafgaand aan je werkloosheid hebt verdiend. UWV kijkt dan vanaf de voorlaatste maand voor je 1e WW-dag terug. Het gaat dan om het inkomen bij de laatste werkgever. Valt je uitkering lager uit omdat je in deze periode onbetaald verlof had? Dan kijkt UWV naar de periode voor de ingangsdatum van je verlof. Geeft deze periode als resultaat een hogere WW-uitkering? Dan wordt je WW op dit inkomen gebaseerd. Ouderschapsverlof heeft dus géén invloed op de hoogte van je uitkering Omvang WW UWV stelt ook altijd de omvang van je WW-recht vast. Dat wil zeggen dat we naar de laatste 26 weken voor je werkloosheid kijken en vaststellen hoeveel uren je gemiddeld werkte. Is dit lager door je ouderschapsverlof? Dan laten we hiervoor maximaal 78 weken buiten beschouwing en tellen vanaf dat moment. Het kan dus zijn dat daarvoor een periode waarin je verlof had mee telt. Ouderschapsverlof heeft dus wel invloed op de omvang van je recht. Waarom is dit belangrijk? Als je gedeeltelijk gaat werken tijdens een WW-uitkering kort UWV het aantal uren dat je werkt op de uitkering. Ik kan je niet adviseren of je weer full time moet gaan werken. Wellicht is het voor jou aan de hand van deze informatie makkelijker om te beslissen. Hier vind je meer actuele informatie een ontslagvergunning. Met vriendelijke groet, Ella UWV Webcare Team www.uwv.nl/webcare
Dank je wel, Ella, voor het antwoord. Ik moet vanavond maar eens goed gaan rekenen wat het in uren gaat schelen en wat dan het beste is om te doen. Je hebt het in ieder geval een stuk duidelijker gemaakt!