jaarcontract

Discussie in 'Stel je vraag aan het UWV webcareteam' gestart door samantha1, 24 apr 2012.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. samantha1

samantha1 Fanatiek lid

30 nov 2010
    2.688
    6
    38
    Hallo,

Ik heb een jaarcontract bij het bedrijf waar ik nu werk.
    Deze eindigt volgende maand.

Momenteel zit ik nog in de ziektewet, omdat ik nog niet volledig ben hersteld na de bevalling.

Ik ben op dit moment ook op zoek naar een andere baan, omdat ik graag een vast aantal uren wil hebben ipv een 0 uren contract.

Hoe zit dit dan? Moet ik zelf nog ontslag nemen ook al eindigt dit contract? (ivm stilzwijgende verlenging) en moet ik me dan eerst beter melden mocht ik dan nog niet beter zijn?

2. UWV

UWV VIP lid
    Medewerker

Beste Samantha1,

Je bent ziek gemeld bij je werkgever en je contract eindigt binnenkort.
    Je hebt een aantal vragen over je situatie.

- Moet ik zelf nog ontslag nemen ook al eindigt dit contract? (ivm stilzwijgende verlenging)
    Je werkgever geeft het bij jou aan als je contract niet verlengd wordt.
    De werkgever meldt je dan ziek uit dienst bij UWV.

Neem je zelf ontslag?
    Dan kan UWV oordelen dat je vrijwillig hebt afgezien van loondoorbetaling bij ziekte. Je krijgt dan mogelijk geen Ziektewet-uitkering.

- Moet ik me dan eerst beter melden mocht ik dan nog niet beter zijn?
    Meld je je beter?
    Dan betekend dit dat je beschikbaar bent voor werk.
    Je kunt dan bij je werkgever weer aan de slag.
    Tijdens het dienstverband kun je op zoek naar een andere baan.

Wordt je contract niet verlengd?
    Dan kun je een WW-uitkering aanvragen als je nog geen ander werk hebt gevonden.
    Je hebt dan een sollicitatieplicht en moet beschikbaar zijn voor de arbeidsmarkt.

Actuele informatie over einde contract tijdens ziekte vind je hier. Ik wens je van harte beterschap.

Met vriendelijke groet,

Ella
    UWV Webcare Team
    www.uwv.nl/webcare

3. samantha1

samantha1 Fanatiek lid

30 nov 2010
    2.688
    6
    38
    Dankuwel voor de antwoorden.

Dus als ik het goed begrijp kan ik niet tegen mijn werkgever zeggen dat mijn contract niet hoeft worden verlengd, want dan krijg ik geen ww?

4. UWV

UWV VIP lid
    Medewerker

Beste samantha1,

Ik kan me goed voorstellen dat je liever een vast aantal uren zou werken dan een wisselend aantal. Maar dan zou je eerst een andere baan moeten zoeken, voordat je je huidige baan opzegt.

Kun je voorkomen dat je werkloos wordt, maar doe je dat niet? dan kun je als 'verwijtbaar werkloos' worden gezien. Je krijgt dan geen WW. Daarom moet je vragen of je contract verlengd kan worden.

Actuele informatie vind je hier.

Met vriendelijke groet,

Robert
    UWV Webcare Team
    www.uwv.nl/webcare

Deel Deze Pagina