Ww, wazo, ww?

Discussie in 'Stel je vraag aan het UWV webcareteam' gestart door elja81, 9 aug 2011.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. elja81

elja81 Bekend lid

10 feb 2010
    578
    0
    0
    NULL
    NULL
    Beste UWV-medewerker,

Ik heb sinds begin juni 2011 een tijdelijk contract tot eind 2011. Dit wordt niet verlengd (is namelijk zwangerschapsverlof-vervanging). Mijn uitgerekende datum is 13 maart 2012. Ik heb een paar vragen over hoe dit voor mij werkt met WW en WAZO?

1. De uitgerekende datum ligt niet binnen 10 weken na einde contract (valt net in de 11e week...). Krijg ik dan eerst WW-uitkering (ik voldoe aan weken- en jareneis), vanuit de WW een WAZO-uitkering, en dan na WAZO-uitkering weer terug de WW in (die dan opgeschort wordt)?

2. Hoe hoog is de WAZO-uitkering vanuit de WW-uitkering? Is dit dan 70% van mijn laatstverdiende loon?

3. Stel, ik werk een week langer door zodat de uitgerekende datum wel binnen 10 weken na mijn laatste werkdag valt: duik ik dan meteen de WAZO in? En is deze dan 100% van mijn laatstverdiende loon?

Ik hoor graag van jullie, alvast heel erg bedankt!

Vriendelijke groet,
    Elja

2. UWV

UWV VIP lid
    Medewerker

#2 UWV, 10 aug 2011
    Laatst bewerkt: 10 aug 2011
    Beste Elja,

Je wilt graag wat meer duidelijkheid over de situatie na het einde van je contract.

1.Je kunt vanaf je eerste werkloosheidsdag een WW-uitkering aanvragen. Vanaf 8 weken voor je uitgerekende datum een WAZO aanvragen. Deze uitkering kan tussen de 6 en 4 weken voor je uitgerekende datum ingaan. De WW-uitkering wordt dan beƫindigd. Na afloop van je verlof kun je heropening van je WW-uitkering aanvragen via www.werk.nl.

2. De hoogte van de WAZO wordt vastgesteld aan de hand van je inkomen 4 weken of 1 maand voor de ingangsdatum van je verlof. Het gaat hierbij om de laatste volledige periode. Als je in die periode WW ontving neemt de WAZO het dagloon van de WW-uitkering over. Je ontvangt dan 100% van dat dagloon. Tijdens de WW-periode ontvang je van dat dagloon de eerste 2 maanden 75% en daarna 70%.

3. Als je uitgerekende datum binnen 10 weken na het einde van je dienstverband valt maakt dit voor bovenstaand geen verschil. De WAZO kan maximaal 6 weken voor je uitgerekende datum ingaan. Voor de periode hier tussen kan je een WW-uitkering aanvragen. Als je besluit deze niet aan te vragen wordt je WAZO in deze situatie gebaseerd op het inkomen dat je in de laatste volledige loonperiode bij je werkgever hebt verdiend.

Actuele informatie over de hoogte van de WAZO vind je hier.

Met vriendelijke groet,
    Ella
    UWV Webcare Team

www.uwv.nl/webcare

3. elja81

elja81 Bekend lid

10 feb 2010
    578
    0
    0
    NULL
    NULL
    Beste Ella,

Dank voor je uitgebreide antwoord. Wat ik echter niet helemaal begrijp is jouw uitleg bij punt 2.

Op de site van het UWV lees ik het volgende:

Als u een uitkering van UWV heeft, kunt u in een aantal situaties een zwangerschapsuitkering krijgen. Uw zwangerschapsuitkering is gebaseerd op uw inkomen van de maand of 4 weken voordat u met verlof ging. Het gaat dan om de uitkering die u had en het eventuele loon dat u daarnaast verdiende.

Hier maak ik niet uit op dat de hoogte van de WAZO dan 100% van het dagloon betreft. Ook verder op de site kan ik dit nergens vinden. Zoals het nu op de site staat, lijkt het net alsof de WAZO gebaseerd wordt op de hoogte van de WW-uitkering die je daadwerkelijk ontvangt (dus 75% of 70% van je dagloon).

Het scheelt nogal of je 100% krijgt of 'slechts' 75%! Trouwens, als het 100% van het dagloon is, wat is dan het verschil met de situatie waarin je wel een werkgever hebt?

Wellicht kunnen jullie dit aanpassen op de site? Ik hoor graag nog van je of de WAZO dus echt 100% betreft van het dagloon.

Bedankt alvast!

Groeten,
    Elja

4. UWV

UWV VIP lid
    Medewerker

Beste Elja,

Op de website staat dat de WAZO wordt gebaseerd op het inkomen van de laatste maand voor het verlof. Daarmee wordt het dagloon van de WW bedoeld.

Van dit dagloon wordt tijdens de WAZO 100% uitgekeerd. In de WW wordt 75% of 70% van dat dagloon uitgekeerd. Als je vanuit de WW naar de WAZO gaat, krijg je dus tijdelijk een hogere uitkering.

Ik ben met je eens dat dit niet duidelijk op de website staat. We gaan dit aanpassen.

Met vriendelijke groet,

Robert
    UWV Webcare Team
    www.uwv.nl/webcare

Deel Deze Pagina