WW, werkgever en naar ZW tgv zwangerschap

Discussie in 'Stel je vraag aan het UWV webcareteam' gestart door Viyenna, 23 apr 2015.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Viyenna

Viyenna Lid

23 apr 2015
    5
    0
    0
    Noord-Holland
    Hallo,

Ik zit sinds begin januari van dit jaar in de WW voor 28 uur. Daarnaast werkte ik op oproepbasis bij, en deze uren werden dan op mijn WW-uitkering gekort. Nu ben ik bijna 26 weken zwanger en heb zoveel pijn in mijn rug en bekken dat ik mij ziek heb gemeld ten gevolge van zwangerschap. Ik heb dit zelf gedaan vanuit de WW, dus heb UWV gebeld en ziek gemeld. Ook heb ik mijn werkgever gebeld en deze hebben mij ook ziek gemeld tgv zwangerschap.

Een dag na mijn ziekmelding werd ik gebeld door iemand vanuit de ZW bij het UWV. Zij gaf aan dat zij mijn klachten begreep en dat hiermee niet te werken is tot aan mijn verlof. Ze heeft mijn gegevens doorgegeven aan de medische dienst, en deze zouden mij nog kunnen bellen indien zij nog vragen hebben, aldus de mevrouw aan de telefoon. Wel stopt mijn WW-uitkering omdat het dus ziekte tgv zwangerschap is.

Nu mijn vragen:
    - Moet ik nog solliciteren? Er is gezegd dat mijn WW direct stopt, maar mijn inkomstenformulier alsmede de teller voor mijn sollicitaties staan nog paraat. Ook vroeg de mevrouw aan de telefoon of ik hiertoe in staat ben. Ehm, ja, ik zit en lig helaas veel. Dus dat moet geen probleem zijn. Of het echter zin heeft?
    - Moet ik thuisblijven? Met deze pijn doe ik graag rustig aan en zit en lig veel maar af en toe even frisse lucht lijkt me gezond.
    - Krijg ik de uren van mijn WW voor mijn ZW en erna verlof, of de uren die mijn werkgever, die ik tijdens de WW ook erbij hield, doorgeeft als gemiddelde gewerkte uren? Tijdens mijn WW werd me verteld dat de uren die ik als WW kreeg gelden voor mijn verlof, maar nu met de ZW tussendoor weet ik het niet meer.

Wie helpt mij? Alvast dank!

2. UWV

UWV VIP lid
    Medewerker

Beste Viyenna,

Je bent bij UWV ziekgemeld ten gevolge van je zwangerschap. Je hebt hier een aantal vragen over.

Moet ik nog solliciteren?
    Je hoeft niet meer te solliciteren. Staan er nog sollicitatie-activiteiten open? Neem dan even via de werkmap contact op met je Adviseur Werk om aan te geven wat je situatie is.
    Verder geef je aan dat het inkomstenformulier nog voor je klaar staat. Dit zal dan over een periode zijn waarin je nog (gedeeltelijk) WW ontving. Deze vul je aan het eind van de betaalperiode in en verstuur je dan digitaal.

Moet ik thuisblijven?
    Je hebt tijdens de eerste telefonische controle afgesproken dat de medische dienst eventueel telefonisch contact met je opnemen. Ook kan het zijn dat je een oproep krijgt om naar een arts of een arbeidsdeskundige te gaan. Het is dus niet nodig om thuis te blijven.
    Wijzigingen in je situatie ben je wel verplicht door te geven aan UWV.

Hoeveel Ziektewet en Zwangerschapsuitkering ga ik krijgen?
    Je Ziektewet-uitkering en de Zwangerschapsuitkering worden berekend op basis van het voor de WW vastgestelde dagloon. Alleen betaalt de Ziektewet bij ziek t.g.v. zwangerschap 100% uit.
    Houd er rekening mee dat de Ziektewet wekelijks uitbetaalt en dat bij de betaling inclusief vakantiegeld is.

Actuele informatie over de hoogte van de Ziektewet-uitkering vind je hier en over de Zwangerschaps-uitkering hier.

Met vriendelijke groet,

Yvonne
    UWV Webcare Team
    Webcare - UWV - Over UWV

3. Viyenna

Viyenna Lid

23 apr 2015
    5
    0
    0
    Noord-Holland
    Hoi Yvonne,

wat fijn dat je hebt gereageerd. Dank voor de heldere antwoorden, heel duidelijk.

Rest mij nog 1 vraag. Ik werkte zoals gezegd naast mijn WW op oproepbasis. Ik heb mij ook bij de werkgever ziek gemeld. De ene medewerker van UWV geeft aan dat deze werkgever mij heeft ziek gemeld, de andere medewerker van UWV zegt van niet. Toen ik gebeld werd door een medewerker van UWV is mij meegedeeld dat ik ziek gemeld was door mijn werkgever tgv zwangerschap, en ze wist ook de naam van mijn werkgever. Heel vreemd dus. Wat moet ik hiermee?

Groetjes!

4. UWV

UWV VIP lid
    Medewerker

#4 UWV, 28 apr 2015
    Laatst bewerkt: 28 apr 2015
    Beste Viyenna,

Wat vreemd dat je twee verschillende antwoorden hebt gekregen.

Je geeft aan dat je door UWV gebeld bent in verband met de ziekmelding die UWV van je werkgever heeft ontvangen. Dan kan je er van uit gaan dat deze ook echt is ontvangen.

Dat betekent dat er eigenlijk nu 2 ziekmeldingen van jou in behandeling zijn. Die vanuit de WW en de melding van je werkgever. Uiteindelijk zal je over beide aanvragen een beslissing ontvangen. Je vindt deze brieven in MijnUWV.

In de praktijk is gewoon zo dat je na de eerste betaling wekelijks één betaling krijgt.

Ik wens je een voorspoedige zwangerschap.

Met vriendelijke groet,

Ella
    UWV Webcare Team
    www.uwv.nl/webcare

5. Viyenna

Viyenna Lid

23 apr 2015
    5
    0
    0
    Noord-Holland
    Hoi Ella,

dank voor je mail, het is me duidelijk. Nu weer een ander probleem!

Ik heb in de werkmap op werk.nl aangegeven dat ik ziekgemeld ben tgv zwangerschap, en dat ik dus niet meer hoef te solliciteren. Dit op aanraden van een medewerker van UWV in de reactie op mijn eerste post in dit topic. De werkcoach geeft echter aan dat mijn WW gewoon doorloopt en dat ik moet blijven solliciteren. Ook werd het aan de telefoon WAZO genoemd, en noemt de werkcoach het weer Ziektewet omdat mijn WAZO pas op 21 juni begint. Huh, ik snap het even niet meer, ik krijg verschillende verhalen.

Groetjes, Viyenna

6. UWV

UWV VIP lid
    Medewerker

Beste Viyenna,

Als je wilt neem ik contact met je op om de aanvragen die er voor je liggen te controleren. Stuur hiervoor dan even je telefoonnummer via een privébericht.

Met vriendelijke groet,

Ella
    UWV Webcare Team
    www.uwv.nl/webcare

Deel Deze Pagina