Ziek door zwangerschap mag je solliciteren?

Discussie in 'Stel je vraag aan het UWV webcareteam' gestart door lucky7, 10 dec 2017.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. lucky7

lucky7 Lid

29 sep 2011
    65
    2
    8
    NULL
    NULL
    Mag je als je maar gedeeltelijk werkt vanwege ziekte in zwangerschap wel solliciteren? En dus van werkgever veranderen? Ik had al een sollicitatieprocedure lopen maar nu dus ook nog ziek. De organisatie waar ik solliciteer weet het nog niet.
    Maar hoe gaat zoiets en wat zijn rechten/plichten en wat voor gevolgen kan dit hebben?

Kan ik de sollicitatieprocedure niet beter afbreken?

2. UWV

UWV VIP lid
    Medewerker

Hallo Lucky7,

Allereerst gefeliciteerd met je zwangerschap!

Als je ziek bent ten gevolge van zwangerschap, dan vraagt de werkgever een Ziektewetuitkering voor je aan. Je bent in deze periode vrij om van baan te veranderen.
    Let op: het nieuwe werk mag jouw herstel niet in de weg staan.

Ik wens je veel succes en een voorspoedige zwangerschap verder.

Met vriendelijke groet,

Petra
    UWV WebcareTeam

3. lucky7

lucky7 Lid

29 sep 2011
    65
    2
    8
    NULL
    NULL
    Dankjewel voor je antwoord.

Maar toch nog een vraag, mijn nieuwe werk mag het herstel niet in de weg staan. Wat bedoel je dan? Dat ik ook daar op basis van ziek verder moet gaan? Dat leek mij logisch, of misschien pas beginnen na bevalling.

Wat neemt de nieuwe werkgever dan over? Heeft die er extra ongemak van?

En ik mag dus wel ziek uit dienst gaan? Dat heeft voor mij geen gevolgen?

4. UWV

UWV VIP lid
    Medewerker

Hallo Lucky7,

Je hebt nog een aanvullende vraag over dat het nieuwe werk je herstel niet in de weg mag staan.

Ik beantwoord hem graag!

Ga je tijdens de ziekteperiode werken in een nieuwe functie, geef dit dan zo snel mogelijk aan ons door.
    Gebruik hiervoor het wijzigingsformulier. Het kan zijn dat UWV je oproept om te beoordelen of het nieuwe werk niet slecht is voor jouw gezondheid, of dat je door het werk niet of minder snel beter wordt. Als het werk passend is, mag je dat werk doen.
    Ga je tijdens je ziekteperiode over naar een nieuwe werkgever dan heeft dat verder geen gevolgen voor jou of voor de nieuwe werkgever.

Fijne avond!

Met vriendelijke groet,

Petra
    UWV WebcareTeam

Deel Deze Pagina