Beste medewerker van het uwv, Op dit moment ben ik 13 weken zwanger en ik merk dat het aantal uur 40, wat ik altijd gewerkt heb, zwaar valt. Dit heb ik ook aangegeven op het werk. Savonds van een dag werken heb ik veel buikpijn. Heeft mijn werkgever een verklaring nodig om mij bijvoorbeeld voor 8 uur per week ziek te melden ? Alvast bedankt.
Beste Truusje89, Door je zwangerschap wordt het werk erg zwaar en je wilt weten of je werkgever een verklaring nodig heeft om je ziek te kunnen melden. Wanneer je door je zwangerschap minder kunt werken kun je jezelf (gedeeltelijk) ziek melden bij je werkgever. Meestal geeft de werkgever aan de arbodienst of bedrijfsarts door dat je ziek bent. Deze zal je begeleiden tijdens je ziekte. Een verklaring is geen vereiste voor het doen van een ziekmelding. Wanneer je ziek bent door de zwangerschap dan kan je werkgever je bij UWV ziek melden. Dit is omdat de werkgever een Ziektewet-uitkering voor je kan krijgen als je ziekte door de zwangerschap komt. Meestal betalen wij de Ziektewet uit aan de werkgever die jou gewoon loon blijft doorbetalen. Actuele informatie over ziek zijn wanneer je een werkgever hebt vind je hier. Ik wens je een voorspoedige zwangerschap. Met vriendelijke groet, Ellen UWV Webcare Team www.uwv.nl/webcare
Hoi Ellen, Hartelijk dank. In zover was dit bekend bij mij. Maar mijn vraag is kan mijn werkgever een ziektewet uitkering aanvragen voor mij als ik minder kan werken ivm erge vermoeidheid wat weer lijdt toch meer buikpijn etc ?
Beste Truusje89, Je wilt weten of je werkgever een Ziektewet-uitkering voor je kan aanvragen. Je werkgever kan bij UWV een Ziektewet voor je aanvragen wanneer je klachten door je zwangerschap komen. De uitkering wordt alleen verstrekt wanneer onze arts vindt dat het door de zwangerschap komt. UWV Webcare is bevoegd een medische beoordeling te doen. Met vriendelijke groet, Ellen UWV Webcare Team www.uwv.nl/webcare