Beste, Afgelopen augustus heb ik een missed abortion gehad met een vervelende nasleep. Ik zat toen in de ziektewet, om andere redenen. Uiteindelijk heb ik in oktober een curettage gehad. Maar na 3 maanden bloedingen bleek er een rest te zijn achtergebleven die middels operatie op 21 dec jongstleden is verwijderd. Al met al heeft het een half jaar geduurd. Ik heb daar geen contact met uwv over gehad. Helemaal niet aan gedacht in alle verdriet en trammelant. Maar nu zag ik op de uwv pagina dat wanneer je ziektewet ontvangt en de zwangerschap voortijdig eindigt je eigenlijk recht hebt op uitkering 100% (tijdelijk neem ik aan?). zie Mijn zwangerschap is voortijdig gestopt - UWV - Voor Particulieren Dat wist ik helemaal niet. Hoe werkt die regeling precies en is daar met terugwerkende kracht nog iets aan te wijzigen??? Overigens ben ik inmiddels opnieuw zwanger. 12 weken inmiddels en al 2 goede echo's gehad!! Dus goede moed. Inmiddels ontvang ik een wao uitkering en hoef ik volgens site uwv mijn zwangerschap niet door te geven. Alvast hartelijk dank voor uw tijd en met vriendelijke groet, Margje
Beste Margje, Je vraagt of je met terugwerkende kracht een hogere ziektewetuitkering kunt krijgen omdat je ziek ten gevolge van zwangerschap was. De beoordeling of iemand ziekte kan worden toegeschreven aan zwangerschap (of bevalling) wordt gedaan door een verzekeringsarts. Ik kan daarom niet beoordelen of je recht had op een hogere uitkering. Op zich is het wel mogelijk om deze uitkering met terugwerkende kracht aan te vragen. Ik raad je daarom aan om via UWV Telefoon (0900 9294) een melding te doen. Je mag ook een privébericht sturen met je telefoonnummer. Ik neem dan zo spoedig mogelijk contact met je op om de melding door te geven aan de verzekeringsarts. Vanuit de WAO heb je inderdaad geen recht op ziektewet of zwangerschaps- en bevallingsuitkering. Als er echter sprake is van een wijziging in je gezondheid of als je gezinssituatie wijzigt, moet je dat wel doorgeven. Dat kan met het wijzigingsformulier. Ik wens je een voorspoedige zwangerschap. Met vriendelijke groet, Robert UWV Webcare Team www.uwv.nl/webcare
Beste Robert, Hartelijk dank voor je uitgebreide antwoord en aanbod. Ik merk echter dat ik het moeilijk vind om nu ik weer zwanger ben bezig te zijn met de periode van de miskraam. Het is door de lange duur van een half jaar, alle operaties, bloedingen, epileptische aanvallen (als gevolg van miskraam) en ziekenhuisopnames nogal verdrietige en traumatische ervaring geweest. Dus ik zie het niet zitten om daar nu - zolang ik zwanger ben - mee bezig te zijn of voor naar een verzekeringsarts te gaan en intensief over die periode te praten. Uiteraard zijn er wel allerlei "bewijsstukken" van artsen en brieven aan mijn huisarts nav de 2 operaties. Weet jij tot hoe lang zoiets met terugwerkende kracht kan worden bijgesteld? Dan kan ik daar evt. na mijn zwangerschap (eind nov 2012) contact opnemen met het uwv hierover. Miskraam speelde van zomer 2011 tot eind december 2011. En anders is het jammer, het is veel belangrijker dat deze zwangerschap in rust verloopt, dan een beetje geld. Vriendelijke groeten, Maaike