Einde tijdelijk contract 31-11-2013, uitgerekend 4-3-2014

Discussie in 'Stel je vraag aan het UWV webcareteam' gestart door Sabster, 9 sep 2013.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Sabster

Sabster Nieuw lid

9 sep 2013
    3
    0
    0
    NULL
    NULL
    Hoi webcare team,

mijn jaarcontract tot 31-11 wordt niet verlengt. Nu ben ik zwanger en 4-3-2014 uitgerekend. Ik begrijp dat ik eerst recht heb op WW en dan, vanaf 6wkn voor het uitegrekende datum, recht op WAZO.

Ik wil graag weten hoe hoog de WAZO uitkering is- 100% van het dagloon van het vorafgaande jaar (2013 dus)? De referentieieperiode van 4 weken zorgt bij mij voor wat verwarring..

Wat gebeurd als ik voorafgaan aan mijn verlof GEEN WW aanvraag? Waarop gebaseerd wordt de WAZO dan berekend?

Groet,
    Sab

2. UWV

UWV VIP lid
    Medewerker

Beste Sabster,

Vervelend dat je contract niet wordt verlengd. Je bent zwanger en je wilt weten hoe het dagloon van jouw zwangerschaps- en bevallingsverlof (WAZO) berekend wordt.

Ga je met verlof, dan neemt de beoordelaar het berekende dagloon van je WW-uitkering over.

Je WW-uitkering wordt gebaseerd op het loon dat je verdiende tijdens het dienstverband waaruit je werkloos werd. Het WW-dagloon wordt berekend over een referteperiode van een jaar die eindigt op de laatste dag van de voorlaatste maand (of vier weken) voorafgaand aan je eerste werkloosheidsdag. Het totale SV-loon (sociale verzekeringsloon) wordt gedeeld door 261. De uitkomst is je dagloon.

In jouw situatie ben je na het begin van de referteperiode in dienst. Dan deelt UWV het SV-loon door het aantal dagloondagen vanaf het begin van je dienstverband tot en met de laatste dag van de referteperiode. Van dit berekende dagloon ontvang jij tijdens de WAZO 100%.

Vraag je geen WW-uitkering aan, dan heb je ook geen recht op de WAZO (tenzij je jezelf vrijwillig verzekerd hebt voor de Ziektewet). Want je bent dan immers niet meer verzekerd voor de WAZO op het moment dat je verlof ingaat. Ook je vermoedelijke bevallingsdatum ligt dan buiten 10 weken na het einde van je dienstverband.

Actuele informatie over de hoogte van je zwangerschapsuitkering vind je hier.

Ik wens je veel succes met solliciteren en een voorspoedige zwangerschap.

Met vriendelijke groet,

Martijn
    UWV Webcare Team
    www.uwv.nl/webcare

Deel Deze Pagina