(Gedeeltelijk) Ziektewet tijdens zwangerschap

Discussie in 'Stel je vraag aan het UWV webcareteam' gestart door Sanne2011, 23 okt 2013.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Sanne2011

Sanne2011 Fanatiek lid

23 feb 2011
    4.151
    0
    0
    Goedemiddag,

Op dit moment ben ik voor 25 procent van de 80 procent die ik werkzaam ben, ziekgemeld.

Ik heb een vast dienstverband voor 80 procent in de gehandicaptenzorg.

Gisteren heb ik telefonisch contact gehad met een medewerker van het uwv. Hij wilde weten waarom ik in de ziektewet zit (bekkenklachten) en over 2 maanden hebben we weer contact.

Nu is het zo dat ik een brief heb gehad van het uwv. Hier staat in dat ik tussen bepaalde tijden thuis moet zijn (standaard informatieblad die achter de gewone brief zit).

Op dit moment ben ik nog werkzaam voor 55 procent.
    Ik neem aan dat ik gewoon kan gaan en staan waar ik wil?
    Ook als ik geheel in de ziektewet ga komen?
    Ik heb bekkenklachten en moet in beweging blijven,
    bovendien heb ik geen bedrust dus zal ook buitenshuis zijn.

Klopt dit? Of ben ik aan huis gebonden (mocht ik geheel in de zw komen)?

2. UWV

UWV VIP lid
    Medewerker

Beste Sanne2011,

Ik ga er vanuit dat je de brochure ‘Uw plichten met een Ziektewet-uitkering’ ontvangen hebt.

In de brochure staat dat je na je ziekmelding elke dag tot 18:00 moet thuisblijven, totdat een verzuimbeheerder contact met je opneemt. Tijdens het telefoongesprek worden er afspraken gemaakt of je langer thuis moet blijven (thuisblijf plicht) en wordt er een vervolgafspraak gemaakt. Dit zal in een brief worden bevestigd. Ik begrijp dat dit al is gebeurd.

Heeft mijn collega het niet gehad over de thuisblijf plicht? Je bent dan vrij om te gaan en staan waar je wilt (ook als je volledig in de Ziektewet belandt).

Ik wens je veel beterschap.

Met vriendelijke groet,

Martijn
    UWV Webcare Team
    www.uwv.nl/webcare

3. Sanne2011

Sanne2011 Fanatiek lid

23 feb 2011
    4.151
    0
    0
    Bedankt Martijn. Er is niks gezegd over een thuisblijfplicht. Zou me ook raar lijken omdat ik verder mij goed voel en niet ziek ben maar bekkenklachten ten gevolge van de zwangerschap heb.

De brief kreeg ik op de dag dat ik gebeld ben door het UWV. Een arboarts heb ik al gezien 2 weken geleden.

Is het zo dat ik in die tussentijd thuis had moeten zijn? Dit is mij niet gemeld namelijk.

En ik kan er nu dus vanuit gaan dat ik gewoon kan gaan en staan waar ik wil? Dat zou erg fijn zijn ...

4. UWV

UWV VIP lid
    Medewerker

Beste Sanne2011,

Je bent alleen verplicht thuis te blijven tot het moment dat er telefonisch contact met je wordt opgenomen (meestal binnen enkele dagen na je ziekmelding). Soms krijg je huisbezoek. Dan heb je een thuisblijf plicht.

Je kunt er nu inderdaad vanuit gaan dat je kunt staan en gaan waar je wilt.

Met vriendelijke groet,

Martijn
    UWV Webcare Team
    www.uwv.nl/webcare

5. Sanne2011

Sanne2011 Fanatiek lid

23 feb 2011
    4.151
    0
    0
    Bedankt!

Deel Deze Pagina