ww

Discussie in 'Stel je vraag aan het UWV webcareteam' gestart door Virella, 15 mrt 2016.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Virella

Virella Lid

30 okt 2015
    14
    0
    0
    NULL
    NULL
    Beste,

Op 4 maart verliep mijn zwangerschapsuitkering. Toen ik net met verlof was verliep mijn contract en die werd niet verlengt. Ik weet bijna zeker dat dit kwam doordat ik zwanger was maar omdat ik terug mocht komen heb ik er geen probleem van gemaakt. Nu is mijn verlof afgelopen en hoor ik niks meer van mijn oude werk. Ik heb de manager 3 weken voor het einde van mijn verlof nog gesproken maar nu hoor ik niks meer.
    Ik ben volop aan het solliciteren maar het wil nog niet echt lukken.
    Volgens de website moet je binnen 2 dagen nadat je je baan verliest jezelf inschrijven als werkzoekende om een ww te kunnen ontvangen.

Heb ik hier nu geen recht meer op?

Met vriendelijke groet,

Veerle Daamen

2. UWV

UWV VIP lid
    Medewerker

#2 UWV, 15 mrt 2016
    Laatst bewerkt: 15 mrt 2016
    Beste Virella,

Logisch dat je je zorgen maakt of je nog wel recht hebt op een WW-uitkering.
    Op het moment dat je contract stopte, had je nog recht op je zwangerschapsuitkering. Nu deze gestopt is, kun je WW aanvragen.
    Schrijf je zo snel mogelijk in als werkzoekende via de website en vraag hier ook de WW-uitkering aan. Vul als eerste werkloosheidsdag de eerste werkdag na het einde van je contract in. Vermeld in de aanvraag dat je eerst zwangerschapsverlof hebt gehad. Dan weet onze collega waarom je de WW later aanvraagt.

Via deze link kun je je inschrijven en de WW aanvragen: bit.ly/1pdrfob

Veel succes met de aanvraag!

Met vriendelijke groet,
    Marleen
    Webcare - UWV - Over UWV

3. Virella

Virella Lid

30 okt 2015
    14
    0
    0
    NULL
    NULL
    Beste Marleen,

Ik ben Nederlandse maar woon sinds een jaar in Belgie. Ik werk in Nederland (altijd gedaan) maar ik kan mij niet inschrijven als werkzoekende omdat ik geen Nederlands adres heb. Betekent dit dat ik geen recht heb op een ww-uitkering? Ik heb altijd in Nederland gewerkt maar bouw ik dan niks op bij ontslag of het verlopen van mijn contract?

Alvast bedankt voor je antwoord.

Met vriendelijke groet,

Veerle Daamen

4. UWV

UWV VIP lid
    Medewerker

Beste Virella,

Als je volledig werkloos bent, dan vraag je de uitkering aan in het land waar je woont.
    Als je in het buitenland woont, dan vraag je daar je uitkering aan. De periodes die je in Nederland hebt gewerkt, tellen dan mee om te bepalen of je recht hebt op een uitkering.

De buitenlandse werkloosheidsinstelling heeft dan formulier PD U1 nodig, waarop de in Nederland gewerkte periodes staan vermeld. Je kunt dit formulier online of telefonisch bij ons aanvragen.

Hier vind je het PD U1 formulier: bit.ly/1DNA5S4

Actuele informatie over volledige/gedeeltelijke werkloosheid in Belgiƫ vind je hier: bit.ly/1QWXyEA

Met vriendelijke groet,
    Marleen
    Webcare - UWV - Over UWV

Deel Deze Pagina