Bang voor ontslag of weigering.

Discussie in 'Zwangerschap en werk' gestart door MissCK, 22 jun 2011.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. MissCK

MissCK Niet meer actief

hoi allemaal.

wij zitten sterk aan een kind te denken, maar het
    blijft bij mij een beetje hangen door mijn baan.

ik zal het even uitleggen.. ik heb een vast contract
    en ben op de zaak (samen met mijn werkgever) de enige
    die het werk verrichten, hij kan het altijd alleen maar moeilijk
    af zeg maar.

hij is zelf vrijgezel, en totaal geen familiemens.. dus ik ben
    echt zóó bang als ik zeg dat ik zwanger ben dat hij mij ontslaat.
    nou weet ik dat dat niet zómaar kan als je een vast contract hebt.

ik wil na mijn zwangerschapsverlof ook 2 dagen minder gaan
    werken, maar ik weet nu al dat hij daar niet mee akkoord gaat
    en het er dan op gaat gooien dat dat niet kan omdat we anders
    in de problemen raken op het werk.

ben ook bang dat hij mijn ouderschapsverlof weigert.
    wij hebben geen CAO, wel een arbeidsovereenkomst van het
    werk, maar dat is meer gericht op mannen en er staat totaal
    niks over zwangerschap of wat dan ook. hoe weet ik dan
    wat mijn rechten en plichten zijn??

kan iemand misschien helpen?

2. puzzelstukje

puzzelstukje VIP lid

13 mei 2010
    11.413
    2.718
    113
    pfff moeilijk, moeilijk. Als eerst zou ik zeggen: denk aan jezelf, want het is jouw leven. En werk is belangrijk, maar blijft werk. En als je na je zwangerschap nieuw werk zoekt voor 3 dagen eventueel is dat vaak makkelijker gezocht dan voor fulltime.

Als ik jou was zou ik de vakbond even raadplegen. De situatie uitleggen en vragen hoe het zit. Zij weten er het meest van.

Ik was zwanger en net begonnen op mn nieuwe werk. Drie weken pas en toen heb ik het gelijk vertelt. Heel erg vond ik het om te vertellen. Maar, ik heb nu een vast contract... Dus het kan gewoon wel. Maar om je kinderwens uit te stellen voor weet niet hoe lang... Dat zou ik niet doen.

Succes!!

3. MissCK

MissCK Niet meer actief

Dankje voor je reactie.
    Wat ik ook zo raar vind dan, is dat er over zwangerschap niks in mijn arbeidsovereenkomst staat.

4. me83

me83 Niet meer actief

dit soort dingen moeten staan in het cao boek op je werk.. iedereen is verplicht die te hebben geloof ik.. vraag het bij de vakbond maar uiteraard heb je dan wel recht op verlof ed.. en hij mag je nooit onslaan hiervoor.. vast contract heb je al dus als hij hier moeilijk over doet kan het hem een hoop centjes kosten.. over de minder dagen werken erna kan hij wel moeilijk doen idd en is niet verplicht om dat aan te bieden.. hopelijk wil hij wel nog een moeder aannemen die maar 2 dagen wil werken om jou af te lossen

5. chrystel73

chrystel73 VIP lid

9 jan 2009
    6.304
    2.586
    113
    Niet alle banen/beroepen zijn gebonden aan een cao ( collectieve arbeidsovereenkomst). Is dus niet heel raar dat je geen cao hebt.

regels rond zwangerschap zijn wettelijk vastegelegd , daar heb je geen cao voor nodig.

Ook recht op ouderschapsverlof, hoeft niet per se in de cao te staan.
    Er hoeven dus ook geen afspraken over in je arbeidsovereenkomst te staan.

en je baan is maar voor even, je kind voor je hele leven

Dat zou mij er niet van weerhouden om voor een kindje te gaan.
    Als je het wil en het niet doet krijg je daar later spijt van denk ik.

6. puzzelstukje

puzzelstukje VIP lid

13 mei 2010
    11.413
    2.718
    113
    Ja idd, het moet ergens in die cao staan. En wel een beetje vreemd dat het zo onduidelijk is. Zorg gewoon voor jezelf dat je het goed uitzoekt dan kan je een goede beslissing maken. En ja, als het echt érg' wordt qua sfeer moet je je bedenken of dat het waard is. Maar zover ben je nog lang niet! Succes!

7. Hopmarjanneke

Hopmarjanneke VIP lid

10 jul 2008
    13.555
    528
    113
    Vrouw
    Docent Frans (in opleiding)
    Duitsland
    Wanneer er geen CAO geldt voor jou bedrijfstak/beroepsgroep, dan is je werkgever gewoon gebonden aan de wettelijke regels. Het grootste deel mbt zwangerschap is geregeld in Arbo-wetgeving. Dus extra pauzetijd indien nodig, extra kolftijd (na je bevalling), kolf gelegenheid. En verder in geval van ziekte geldt de ziektewet.

8. deepfreeze

deepfreeze VIP lid

29 nov 2007
    11.895
    42
    48
    Als je geen cao hebt, dan geldt gewoon de wet:
    En de wet gaat ook boven je contract. Dus daar moet hij zich ook aan houden.

Ten eerste: Hij mag je niet ontslaan om de zwangerschap of de vraag om minder uren.
    Ten tweede: een werkgever mag een contractsverkleining alleen afwijzen, als je onvervangbaar is. In praktijk komt dat niet veel voor. Veel werk kan prima door iemand anders gedaan, zoals in een winkel staan of administratief werk. Dan zou hij prima voor 2 dagen iemand anders aan kunnen nemen.

Misschien moet je het juridisch loket eens vragen hoe dat precies zit, voor jou situatie..

9. MissCK

MissCK Niet meer actief

Dankjulliewel! Nadeel is ook dat als ik na het zwangerschapsverlof of ouderschapsverlof ga vragen of ik 2 dagen minder mag werken, gaat hij 'nee' zeggen, en dat mag, want in een bedrijf van minder dan 10 medewerkers mag hij weigeren.

Het gaat me niet echt om mijn baan die ik dan misschien kwijt raak, dat vind ik nog niet zo erg, het gaat mij erom dat ik niet elke maand krap wil zitten qua geld. Wij hebben een best prijzige hypotheek, en wil graag mijn huisje behouden. Iemand ervaring mee?

10. Hopmarjanneke

Hopmarjanneke VIP lid

10 jul 2008
    13.555
    528
    113
    Vrouw
    Docent Frans (in opleiding)
    Duitsland
    Ja je werkgever mag het weigeren, maar hij moet dat volgens mij wel onderbouwen mbt het waarom hij het weigert.

11. Me81

Me81 Bekend lid

9 mei 2011
    780
    0
    0
    NULL
    NULL
    Mijn werk zou me ook niet tegenhouden, een kind ik veel belangrijker in het leven. Misschien omdat hij moeilijk zonder je kan, zal hij je niet snel ontslaan.
    Ik denk maar zo, meer bazen dan kerken!

12. Bri

Bri Niet meer actief

Ik zou me er op voorhand niet zo druk over maken. Als je eenmaal zwanger bent, kun je het gesprek met je werkgever er rustig over aan gaan. Dan merk je vanzelf wel hoe de vlag erbij hangt. Niet alle bazen zonder kinderen zijn gelijk anti-moeder hoor! (en niet alle bazen met kinderen zijn een fijne werkgever voor moeders, ik heb met beide varianten ervaring)

Ik heb ook nooit onder een CAO gewerkt, daar is niks raars aan.
    Kijk hier maar eens voor informatie die voor alle werkneemsters geldt:
    http://www.arbeidsovereenkomst.nl/-zwangerschap-

En op je vraag om ervaring.
    Ik ben mijn baan kwijtgeraakt tijdens m'n laatste bevallingsverlof. Ik heb na afloop van m'n arbeidsovereenkomst een WW-uitkering aangevraagd en ben gelijk begonnen met het zoeken van een nieuwe baan. Dat is me vrij snel gelukt. Leuker werk, betere uren, véél fijnere leidinggevende, meer voldoening, zelfde betaald. Kan niet beter, toch? (nou ja, m'n verlof was wel goed verpest door dit hele gedoe. dát had zeker beter gekund.)

13. MissCK

MissCK Niet meer actief

@ Bri. Snap je verhaal. Zei laatst ook tegen mijn man: Mocht ik toch ontslagen worden na mijn zwangerschapsverlof, en ik krijg op den duur een nieuwe baan, zul je net zien dat dat mij veel beter bevalt dan mijn oude baan. :) Hoor je wel vaker..

Er is altijd wel wat te regelen volgens mij, met een WW uitkering kan ik misschien de eerste maand ook nog wel rondkomen.

Deel Deze Pagina