hoe sparen voor kindjes?

Discussie in 'De lounge' gestart door cowgirl80, 24 jun 2011.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. cowgirl80

cowgirl80 VIP lid

28 jul 2010
    7.990
    6.741
    113
    zuid-holland zuid
    ik vraag me af hoe jullie dit doen..

Mijn kindje heeft een spaarrekening en 1x in de zoveel tijd maken we een bedragje daar naar over... maar nu vraag ik me af... In de toekomst hoop ik een tweede en liefst nog een derde kindje te krijgen. Echter ik weet niet of ik tegen die tijd voor 3 de kindjes dan wel zoveel geld kan missen per maand. Dat is natuurlijk heel vervelend, dan is mijn oudste kindje dadelijk het "rijkst' en mijn jongste kindje het "armst" ... En ik zou natuurlijk het liefst hebben dat alle 3 de kindjes als ze 18 worden ongeveer hetzelfde bedrag krijgen....
    Hoe doen jullie dat?

2. Chantalleke26

Chantalleke26 Actief lid

16 jun 2011
    312
    0
    0
    Student
    Gelderland
    #2 Chantalleke26, 24 jun 2011
    Laatst bewerkt: 24 jun 2011
    Lijkt me het makkelijkst een vast bedrag per maand of periode over te maken, zo hebben ze allemaal hetzelfde bedrag op hun 18e..

Ik verwacht het bij 1 kind te houden, hier zullen wij bij de geboorte een vast bedrag per maand gaan sparen. Wij kiezen wel voor een aardig bedrag per maand, kan ook makkelijker bij 1 kind.. En uit voorzorg, omdat ik vermoed dat bepaalde regelingen (denk aan studiefinanciering) erg achteruit zullen gaan of zelfs verdwijnen!

Ow ja, als jij inderdaad wil dat alle kinderen hetzelfde bedrag krijgen, kan je op gegeven moment toch de bedragen aanpassen? Dus bijvoorbeeld: kind 1 wat minder geven dan de andere kinderen, om zo het verschil te verkleinen?

3. mama em

mama em Fanatiek lid

2 apr 2008
    1.315
    0
    36
    tja, blijft lastig en heel persoonlijk.

Wij sparen maandelijks voor de kinderen, maar dit staat op onze naam. We zijn sinds de 2e er is wel meer gaan sparen.

wij vinden het niet nodig om een kind als het 18 is geld te geven. Je weet nooit of ze het dan wel goed besteden.
    wij willen het geld uitgeven aan studiekosten en als we genoeg hebben een (deel van) rijbewijs.

Ik vind het persoonlijk belangrijk dat kinderen de waarde van geld leren kennen door bijvb. bijbaantjes.
    Maar wil ze graag helpen met de kosten voor een studie.
    Nu lukt het redelijk om te sparen (vorig jaar geld vd rekening afgehaald) mnaar wie weet wat de toekomst brengt?

Het is natuurlijk net wat je zelf wil en kan....

4. Amfy

Amfy Niet meer actief

hier word er iedere maand 50 euro gespaart voor fynn en de kinderbijslag gaat gelijk in zijn geheel naar zijn rekening straks met de tweede doen we het net zo wel moet dan de kinderbijslag een tussenstop maken op onze rekening zodat ik het kan delen.

als fynn 18/21 is weten wij welk bedrag hij mee krijgt dan kunnen we kijken of dat van de tweede erbij in de buurt gaat komen in die 2 jaar wat er tussen zit. zo niet vullen wij vanuit onze rekening het verschill aan dat ze ieder evenveel krijgen.

verder sparen wij met een stuk of 8 spaarpotten hier in huis als het kleine geld wat we hebben (van 1 cent tot 2 euro) word dagelijks gegeven aan fynn en dat mag hij dan in een van de spaarpotten doen.ik moet ze nodig eens gaan leeg maken maar dan moet ik naar een ander dorp en daar heb ik dus geen zin in ;)

5. Chantalleke26

Chantalleke26 Actief lid

16 jun 2011
    312
    0
    0
    Student
    Gelderland
    Mama em, dat is een goede ja!
    Wij gaan ook voor sparen op onze naam..
    Ook al sparen wij voor ons kind, wil dit niet zeggen dat deze uiteindelijk bepaalt waar het aan uit te geven. Verder kan je ook nooit inschatten hoe verantwoordelijk je kind hier uiteindelijk mee om zal gaan!

6. mama em

mama em Fanatiek lid

2 apr 2008
    1.315
    0
    36
    hihihi zijn geloof ik al vele topics geweest over sparen en wel of niet op naam vd kinderen....

7. Pasja83

Pasja83 Fanatiek lid

12 mrt 2009
    1.061
    1
    0
    Wij sparen ook een bedrag per maand. Die rekening staat op onze naam dus wij bepalen wanneer onze zoon wat krijgt.
    Kan zijn studie zijn, zijn rijbewijs, misschien een wasmachine als hij op zichzelf gaat. Ligt eraan hoeveel we hebben gespaard en hoeveel alles kost.

8. Amfy

Amfy Niet meer actief

hier hebben we trouwens zitten rekenen dat hij dat op zijn 18de een 25000 euro heeft.

en inderdaad dat word niet verbrast maar daar word normaal mee om gesprongen dat houden we wel in de gaten. maar als hij een keertje 500 euro uitwil geven aan iets onnozels dan mag dat gerust.

wij sparen voor hem zodat hij een opstapje heeft voor bijvoorbeeld zijn eigen huisje/auto etc

voor een studie zullen wij buiten dat gewoon gewoon betalen daar spaar ik nu nog niet voor.nouja wij sparen natuurlijk wel maar niet doel bewust voor een studie

9. winniethepoeh

winniethepoeh Niet meer actief

wij sparen de kinderbijslag voor haar en opa en oma sparen elk jaar via de rabobank een bedrag op een aparte rekening. als ze dan 18 is krijgt ze dat van opa en oma.

10. Nikki88

Nikki88 VIP lid

29 jul 2008
    11.656
    230
    63
    Vergeet de inflatie niet. Eur 25000 klinkt nu als een redelijk leuk bedrag maar met de inflatie correctie e.d. is dat over 20 jaar een stuk minder waard helaas.

Hier verdelen we het gewoon tussen de twee kids, ze hebben allebei een "trust fund" zodat we zeker weten dat ze beiden (een)dure studie(s) kunnen volgen en afmaken, wat er verder ook gebeurd. Erg belangrijk vinden wij, dus dit geeft een hoop rust. Voor de rest sparen we niet speciaal voor hen, ons vermogen is uiteindelijk toch hun vermorgen ook, ook al hoeven ze dat niet te weten. ;):D

11. joycje

joycje Fanatiek lid

21 aug 2009
    1.079
    0
    0
    Hier is ook voor alle drie een spaarrekening waar een vast bedrag per maand op gaat. En de twee grote jongens hebben er zelfs twee. (ook ééntje bij moeder) maar wij hebben ook zoiets dat we dat kunnen gebruiken voor het studeren oid.. Wanneer er hele grote uitgaven gedaan moeten worden.. En als het niet nodig is dan blijft het lekker op hun rekening tot ze het eens nodig hebben!.

12. MaaikeS

MaaikeS Fanatiek lid

16 nov 2010
    1.516
    0
    0
    Zuid Beveland
    Hier hebben alle 2 de meiden een spaarrekening, en als straks het 3e ukje er is, open ik er nog 1 bij....

Er gaat hier dan ook maandelijks een vast bedrag naar de rekeningen....

Plus ze hebben nog een spaarpot waar al het kleingeld in gaat,
    en ze krijgen gewoon allemaal het eigen gedeelte kinderbijslag 1x in de 3 maanden op hun rekening, zodra dat hier binnen is stort ik dat door naar hun rekeningen.

En als ze later ouder zijn kan het gebruikt worden voor b.v studiegeld,rijbewijs enz

13. Elena22

Elena22 VIP lid

10 feb 2010
    8.110
    1.795
    113
    Kraamverzorgende
    Wij sparen 40 euro per maand op de rekening van de kleine man, daarnaast gaat de kinderbijslag naar zijn rekening en daarnaast sparen we nog kleingeld die we eens in het halfjaar legen en storten.
    Met een tweede zouden we het precies zo doen :)

14. Mayon

Mayon Niet meer actief

Wij sparen gewoon zelf, als ze later wat nodig heeft kan ze het (hoop ik) krijgen. Als je met een vast bedrag begint weet je nooit of je het bij de andere kids vol kunt houden.

15. Tese

Tese Niet meer actief

Hier voor beide kinderen 50€ in de maand en dat word gebruikt voor de studie.

16. muis26

muis26 Fanatiek lid

wij hebben een aparte spaarrekening geopend voor de jongens...... 1 rekening dus waar ze beide van gaan rijlessen, studie, kamers etc.....al de kinderbijslag storten we daar op en per maand ook een bedrag. is een rekening waar je niet aan mag komen zoveel jaar lang.... goeie rente.... en kom je ook niet in de verleiding om een keer wat op te nemen!

17. brenda1976

brenda1976 Niet meer actief

de jongens hebben ieder eigen spaarrekening, geld van de spaarpotten en van mijn broer en van mijn ouders.....
    ik zorg dat die bedragen met 18 gelijk zijn.
    we hebben laatst wel wat extra geld naar de jongste gedaan.

voor de studie hebben we 1 rekening, daar sparen we voor de jongens voor de opleiding. gr brenda

18. Eppo82

Eppo82 VIP lid

25 jun 2007
    15.231
    6.092
    113
    Wij sparen (nog) niet specifiek voor de kids. Wij hebben eerst nog onze studieschuld ;) af te lossen, dus daar gaat nog een hoop heen. Daarna gaan we sparen voor hun evt studie of als ze niet gaan studeren hun huisje in te richten etc. Ze hebben wel een eigen spaarrekening waar verjaardagsgeld opgaat, maar daar mogen ze straks zelf iets mee.

19. lautjuhhh

lautjuhhh Niet meer actief

Wij proberen iedere maand 10 euro te sparen en van de kinderbijslag gaat het overige wat van wat er overblijft (na luiers kleertjes en overige spulletjes) Naar haar spaarrekening, verder sparen we in een spaarpot en daar gaan elke maand het geld van de lege flessen in en wat kleingeld wat we over hebben erin.. Zo proberen we vast een goed bedrag te sparen, overigens staat de spaarrekening nu nog op onze naam maar als ze oud genoeg is dan gaat hij naar haar naam..

20. Senais

Senais Fanatiek lid

27 jul 2008
    3.089
    0
    0
    Wij hebben voor beide een groeirekening afgesloten toen ze 4 maanden waren. We sparen sindsdien 50 euro per maand voor ze. En mijn vader heeft toen S. nog niet geboren was een bonus gehad en heeft toen 250 euro gestort op A's rekening. Later heeft hij ook nog 250 euro gestort op S's rekening toen zij er ook was. Zo krijgen ze ongeveer hetzelfde later (omdat de rente nog wel eens verschilt).

En je kan toch voor alle kindjes evenveel sparen. Je kunt ook gewoon 10 euro per maand overmaken bijvoorbeeld. Dan is dat 30 euro met 3 kindjes per maand. Dat moet te doen zijn toch? :)

Deel Deze Pagina