ROTTERDAM - Het knippen van de navelstreng bij borelingen moet enkele minuten uitgesteld worden, zodat meer vitale stamcellen van de moeder naar de baby kunnen vloeien. Dat stellen onderzoekers. Door later de navelstreng door te knippen kan er meer bloed getransporteerd worden naar het kind. Tijdens de bevalling trekken de placenta en navelstreng samen en pompen ze bloed naar de baby. Wanneer het bloed een evenwicht heeft bereikt, dan stopt de navelstreng hiermee en stopt de bloedstroom. In de westerse wereld knipt een arts gemiddeld tussen de halve tot een hele minuut de navelstreng door. Waardevolle cellen Professor Paul Sanberg: "Verschillende klinische tests toonden aan dat door het knippen een halve minuut uit te stellen er niet alleen meer bloed naar het kindje stroomt, maar dat het ook helpt bloedarmoede te voorkomen. Het bloed in de navelstreng bevat veel waardevolle stamcellen, je kunt dit vergelijken met het effect van een transplantatie van stamcellen." AD Jouw Wereld - Navelstreng later doorknippen is gezonder voor baby (486266)
Bij de zwangerschaps cursus Samen Bevallen(nov. 2008), die wij hebben gedaan, werd gezegd, dat het heel goed was om de navelstreng pas door te knippen als die was gestopt met kloppen. (uiteraard kan dit alleen wanneer de bevalling zonder complicaties is verlopen) Dit artikel bevestigd dat dus. Onze dochter is met een ks gekomen, dus kon dat niet.
Bij ons in het zh is dit ook standaard, maar dan moet de bevalling wel goed verlopen. Helaas kregen wij de kans niet en werdt deze snel doorgeknipt. Ik hoop bij de evt volgende wel dat het kan....
bij ons heeft de vk ok gewacht, dat doet ze altijd zij ze (als het kan natuurlijk) Ze was zelfs verbaasd dat de navelstreng zo lang doorklopte. Haha groot kind veel bloed denk ik. als ik dit zo lees ben ik blij dat ze heeft gewacht.
Bij ons konden ze niet wachten. 2 prematuurtjes, dus die moesten direct naar de kinderarts. Klinkt verder wel logisch, als hij al zo snel zelf stopt met het bloed doorsturen, kunnen ze daar best even op wachten. (als het zonder complicaties gaat natuurlijk)
Bij mij hebben ze ook gewacht, geen idee hoe lang, maar Zoë is in ieder geval niet gelijk "losgekoppeld".
wel een mooi idee zeg, en blijkbaar gebeurd het dus ook al heel vaak... Hier moest de navelstreng van het nekje losgeknipt worden. Mn man heeft hem later nog symbolisch doorgeknipt, toen ze dus al los was... Ik ben benieuwd hoe het bij de volgende gaat.
Bij ons hebben ze ook gewacht totdat hij stopte met kloppen,ze heeft het me zelfs nog laten voelen..Echt héél erg bijzonder!
Volgens mij gebeurt dit al in Nederland? Volgens mij is het een standaard procedure dat de navelstreng pas wordt doorgeknipt als het is gestopt met kloppen (zolang de situatie dit toelaat).
Bij bijna ale bevallingen die ik in mijn wrk gezien heb werd dit gedaan als het kon. Even wachen tot hij niet meer klopte.